Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Upprop
Val av protokollsjusterare (förslag: 11 februari kl 16.30 i kommunhuset)
Presentation av närvarande ledamöter och ersättare i valnämnden (inga handlingar)
Valnämndens budget 2019 - information (inga handlingar)
Under valåret 2019 ska valnämnden besluta om sammanträdesdagar för året. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att valnämnden ska ha sammanträden följande datum: 16 april, starttid kl 18 och 29 maj, starttid kl 9.
Förslag till beslut
Sammanträdesplan 2019 för valnämnden godkänns. Följande datum och starttider fastställs: 16 april, starttid kl 18 och 29 maj, starttid kl 9.
Kommunstyrelseförvaltningen är också valnämndens kansli och ansvarar därför för det praktiska arbetet att planera, förbereda och genomföra val i Bollebygds kommun. Val till Europaparlamentet kommer att genomföras den 26 maj 2019. Valnämnden ansvarar för att valet genomförs på ett effektivt och rättssäkert sätt, och till sin hjälp ska man utse en valansvarig och valadministratörer.
Förslag till beslut
Kommunchef Anders Einarsson utses till valansvarig. Kommunsekreterare Suzanna Bengtsson och administratör utvecklingsavdelningen Berit Ligård utses till valadministratörer.
Enligt kommunallagens 6 kap § 39 får en nämnd uppdra åt ordföranden, eller en annan ledamot som nämnden har utsett, att besluta på nämndens vägnar i ärenden som är så brådskande att nämndens avgörande inte kan avvaktas. Valnämnden föreslås i och med det ge ordföranden delegeringsrätt att fatta beslut vid brådskande ärenden, dock inte i ärenden som kan anses vara löpande verksamhet.
Förslag till beslut
Valnämndens ordförande får delegeringsrätt att fatta beslut vid brådskande ärenden, dock inte i ärenden som kan anses vara löpande verksamhet.
Varje valdistrikt har sin egen vallokal. Samtliga vallokaler ska ha öppet mellan klockan 08-21 på valdagen 26 maj 2019. Följande vallokaler har använts vid tidigare val, och föreslås även nu:
Till valnämnden har det inkommit förfrågningar från exempelvis Direktdemokraterna gällande inlämnande av valsedlar inför EP-valet. Enligt valmyndigheten så har kommunen endast skyldighet att lägga ut valsedlar för partier som redan har mandat i regionen eller kommunfullmäktige. Övriga partier som står på listan ansvarar själva för att lägga ut valsedlar i vallokaler och röstningslokaler.
Förslag till beslut
Valnämnden konstaterar att kommunen endast är skyldig att lägga ut valsedlar för partier som redan har mandat i regionen eller kommunfullmäktige. Övriga partier ansvarar själva för att lägga ut valsedlar i vallokaler och röstningslokal, i den mån det finns plats i lokalerna.
Enligt vallagen 3 kap. 4 § ska det finnas minst fyra röstmottagare, varav en ordförande och en ersättare för varje distrikt. Vid röstmottagningen ska minst tre av röstmottagarna vara närvarande i vallokalen. En av dessa ska vara ordföranden eller ordförandens ersättare. Enligt vallagen 3 kap. 6 § ska det på varje röstmottagningsställe finnas så många röstmottagare som behövs för att röstmottagningen ska kunna genomföras. Vid röstmottagning i en röstningslokal ska minst två röstmottagare vara närvarande.
Förslag till beslut
Valnämnden beslutar att det i varje valdistrikt ska finnas X röstmottagare. Valnämnden ger valadministratörerna i uppdrag att utse röstmottagare för varje valdistrikt och till förtidsröstningen samt att kalla in ersättare vid förfall. De röstmottagare som utses måste ha genomgått den obligatoriska utbildningen i kommunens regi.
Valnämnden ska besluta om timarvode till röstmottagare i röstningslokal. Vid valet 2014 var ersättningen 120 kr/per timme exklusive semesterersättning. Vid RKL-valen 2018 var timarvodet för röstmottagare i röstningslokal 150 kr exklusive semesterersättning.
För senaste EP-valet (maj 2014) beslutades om följande arvoden till röstmottagare:
För allmänna val i september 2018 beslutades om följande arvoden till röstmottagare: