Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop

  2.   2

    Fastställande av dagordning

  3. Förslag justerare: Jessica Strandberg (KD), ersättare Fredrik Drugge (M).

    Förslag tid för justering: Digitalt onsdagen den 28 augusti klockan 12.00.

  1. På utbildningsnämndens sammanträde 2024-06-12, §49, fattade nämnden beslut om Utredning av pedagogiska måltider.

     

    I beslutet formulerades då felaktigt att utbildningsnämndens beslut skulle skickas till kommunstyrelsen för vidare hantering. Då detta inte stämmer med korrekt tillvägagångssätt, behöver beslutet korrigeras avseende den formuleringen.

     

    Korrekt hantering är att utbildningsnämnden tar beslut om pedagogiska måltider och sedan äskar medel för detta i sitt budgetunderlag. Ärendet ska inte hanteras av kommunstyrelsen.

     

    Utbildningsnämnden behöver därför formellt ta ett nytt beslut i ärendet, där det tidigare beslutet upphävs, samt att formuleringen ”Beslutet skickas till kommunstyrelsen för vidare hantering” tas bort.

    Bilagor

  2. Kommunstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde den 16 april 2024 att skicka ut förslag till reviderad näringslivsstrategi samt ny näringslivspolicy på remiss. Yttrande ska inkomma till kommunstyrelsen senast den 30 juni 2024.

     

    Näringslivsstrategin beskriver hur kommunen arbetar för att skapa bästa möjliga förutsättningar för entreprenörskap och för företag att starta, etablera sig och växa i vår kommun. Att entreprenörer, företagare och företagsledare etablerar och utvecklar sina företag i kommunen gör hela kommunen starkare. Det genererar fler arbetstillfällen och därmed inflyttning till kommunen. En fortsatt befolkningstillväxt skapar ökade skatteintäkter, vilket ger kommunen resurser för att utveckla skola, vård, omsorg och infrastruktur. Kommunens framtid hänger nära samman med hur näringslivet i kommunen utvecklas.

     

    Utbildningsnämnden föreslås lämna bifogat yttrande till kommunstyrelsen.

    Bilagor

  3. PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Bollebygds kommun

    genomfört grundläggande granskning av kommunstyrelsen, socialnämnden,

    utbildningsnämnden och samhällsbyggnadsnämnden.

     

    Kommunstyrelsen och nämnderna ska förvalta och genomföra verksamheten i

    enlighet med fullmäktiges uppdrag, lagar och föreskrifter. För att fullgöra uppdraget

    måste respektive organ bygga upp system och rutiner för styrning, uppföljning,

    kontroll och rapportering samt säkerställa att dessa rutiner tillämpas på avsett sätt.

    En bristfällig styrning och kontroll kan riskera att verksamheten inte bedrivs och

    utvecklas på avsett sätt.

     

    Syftet med den översiktliga granskningen är att ge kommunens revisorer ett

    underlag till uttalande i revisionsberättelse.

     

    Granskningen omfattar följande granskningsområden:

     

    1. Styrning, kontroll och åtgärder.

    2. Måluppfyllelse för verksamheten.

    3. Måluppfyllelse för ekonomin

     

    Resultat

    Efter revisorernas granskning av utbildningsnämnden lämnas följande rekommendationer för att utveckla verksamheten:

     

    • Att utbildningsnämnden på ett tydligare sätt redovisar utfallet för samtliga verksamhetsmål samt tydliggör vilka åtgärder som avses vidtas vid bristande måluppfyllelse.

     

     

    Utbildningsnämndens svar på revisorernas granskning

     

    Utbildningsförvaltningen har under våren 2024 inlett ett arbete med att förbättra struktur och arbetssätt vad gäller uppföljning och rapportering av verksamhetsmål och åtgärder. En större tydlighet i arbetet med verksamhetens planering och genomförande kopplas till den struktur som verksamhetsplaneringssystemet Stratsys bidrar med, där en helt ny planerings- och uppföljningskedja kommer att byggas upp. Detta gör det möjligt att hålla arbetet med nämndens mål mer aktivt. Utifrån den nya tydligare uppföljningen kommer en kontinuerlig och fördjupad dialog med nämnden att hållas, för att i högre utsträckning uppnå verksamhetsmålen.

    Regelbunden uppföljning och rapportering till nämnd görs som tidigare fem gånger per år, med löpnade dialog däremellan. Med den uppdaterade strukturen som arbetas fram under 2024/2025 ser förvaltningen att utbildningsnämnden på ett mycket tydligare sätt kommer att kunna redovisa både utfall och åtgärder vid bristande måluppfyllelse.

     

     

    Bilagor

  4.  

    Lokalresursplanering en grundbult för att effektivt hantera kommunens tillväxt och möta behovet av kommunal service över tid. Uppdraget omfattar en årlig samordning av verksamhetsplanering samt planering av kommunens lokalanvändning. Syftet med lokalresursplanen är att erhålla en överskådlig och samlad plan för både nuvarande och framtida lokaler, samt att få gemensam förståelse för verksamheternas kommande behov.

     

    Bollebygds kommun ska sträva efter att ha lämpliga lokaler som stödjer, utvecklar och främjar verksamheternas mål. Lokalerna som kommunen har till sitt förfogande bör vara funktionella, hälsosamma och säkra; samtidigt som hänsyn tas till finansiell påverkan.

     

    Lokalresursplanen utarbetas av lokalstrateg som får stöd av lokalgruppen - där samtliga nämnder har en representant.

     

    Lokalresursplanen lämnas till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige i samband med budgetarbetet för politisk hantering och beslut. Lokalresursplanen är ett strategiskt dokument och ligger till grund för kommunens långsiktiga investeringsplanering. Planen revideras årligen i samband med budgetprocessen.

     

    Kommunstyrelsen har skickat förslag på Lokalresursplan 2025-2034 på remiss till facknämnderna som ska yttra sig om förslaget senast i augusti 2024. Fokus ska särskilt ligga på nämndens egna avsnitt i planen.

     

    I lokalresursplanen lyfts följande lokalbehov fram kopplat till Utbildningsnämndens verksamheter:

     

    • Ny skola, allaktivitetshall samt förskola i centrala Bollebygd.
    • Förskola, skola och bibliotek i Olsfors.
    •  

    Behov och underlag för dessa tillkommande lokaler är väl förankrat hos Utbildningsnämndens verksamheter och svarar väl upp mot förväntningar.

     

    När det gäller allaktivitetshallen finns ett stort behov hos kommunens föreningar då det är svårt att få tider med de hallar som finns tillgängliga i dagsläget. När det gäller schemaläggning för skolans undervisning i ”Idrott- och hälsa” är det redan i dagsläget svårt att få ihop det så ny allaktivitetshall kommer ge skolan avsevärt bättre förutsättningar för flexibilitet i schemaläggning.

     

    Gällande projekten i Olsfors ser vi att skola-bibliotek ska ses som ett projekt och anpassning och eventuell utbyggnad av Söråns förskola som ett eget projekt som kan hanteras efter fördjupad analys av befolkningsprognosen.

    Bilagor

  5. Varje nämnd ska enligt kommunens styrmodell upprätta förslag till budgetunderlag som beskriver konsekvenserna av den preliminärt tilldelade ramen samt kompletterande information/specificering av förändrade behov.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.