Upprop
Fastställande av dagordning
Förslag justerare: Robert Hallgren (FR), ersättare Carina Svensson (S).
Förslag tid för justering: Digitalt onsdagen den 28 maj klockan 12.00.
Information: Budget 2026
Ledamöter informerar
Förvaltningen informerar
Nämndens ledamöter besöker Töllsjöskolan kl 12.00 - 15.30.
I Bollebygds kommuns utbildningsnämnd bedrivs hälso- och sjukvård i form av elevhälsans medicinska, logopediska och psykologiska insats [EMI, ELI och EPI]. Enligt lag lyder EMI, ELI och EPI, i tillägg till skollagen (2010:800)] också under hälso- och sjukvårdslagen (2017:30), patientsäkerhetslagen (2010:659) samt barnkonventionen (2018:1197). I verksamheter som bedriver hälso- och sjukvård så skall Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd enligt 1 kap. 1§ SOSFS 2011:9 tillämpas i arbetet med att systematisk och fortlöpande utveckla och säkra kvaliteten. Enligt Hälso-och sjukvårdslagen [HSL] är hälso- och sjukvårdsåtgärder att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och skador. I en komplex verksamhet, som det är att bedriva hälso- och sjukvård, behövs ett ledningssystem som säkerställer kvaliteten i verksamheten.
Ledningssystemet är ett system för att fastställa principer för ledning av verksamheten. Det används för att systematiskt och fortlöpande kunna följa upp och utvärdera kvaliteten och patientsäkerheten i verksamheten.
Ledningssystemet beskriver ansvarsfördelning, processer och rutiner vilka säkerställer att hälso- och sjukvården tillgodoser hög patientsäkerhet och god kvalitet, ger likvärdigt stöd, främjar kostnadseffektivitet samt ges i enlighet med gjorda prioriteringar och mål. Ledningssystemet möjliggör ordning och reda i verksamheten så att rätt sak görs vid rätt tillfälle och på rätt sätt. Samt att händelser som kan leda till vårdskador eller andra avvikelser från gällande krav och mål kan förebyggas. Därigenom ökar verksamhetens nytta inte bara för den enskilde individen men även medborgarna.
Ledningssystemet är ett verktyg som skall innehålla de processer och rutiner som behövs för att säkra kvalitet och utveckling av verksamheten. Det behöver också vara väl definierat vad för verksamhet som bedrivs, vilka lagkrav som finns och hur den följs upp och säkras.
Syftet med ledningssystemet är att systematiskt och fortlöpande utveckla och kvalitetssäkra verksamheten. Ledningssystemet ska beskriva samtliga processer och rutiner som behövs för att göra detta i verksamhetens alla delar. Den som bedriver verksamhet ska med hjälp av ledningssystemet:
Förslag till beslut
Utbildningsnämnden godkänner Ledningssystem för elevhälsans insatser inom hälso- och sjukvård 2025.
Beslutsgång
Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.
Bilagor
Enligt kommunfullmäktiges beslut per 11 februari 2016 ska en månadsuppföljning redovisas per februari, april och oktober. Denna rapport utgör utbildningsnämndens del i den kommunövergripande rapporten. Rapporten innehåller en ekonomisk sammanställning och årsprognos.
Förslag till beslut
Utbildningsnämnden godkänner uppföljningsrapport per april 2025.
Beslutsgång
Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.
Bilagor
Utbildningschef Johan Berntsson presenterar underlag inför beslut om budget 2026.
För en elev som har rätt till studiehjälp enligt studiestödslagen (1999:1395), ska den kommun som enligt 29 kap. 6 § skollagen (2010:800) är elevens hemkommun, ansvara för elevens kostnader för dagliga resor mellan bostaden och skolan.
Ansvaret gäller för sådana resor där färdvägen är minst sex kilometer. Stödet ska ges kontant eller på annat lämpligt sätt enligt kommunens bestämmande. Om stödet ges kontant är kommunen inte skyldig att ge högre ersättning än vad som motsvarar 1/30 av prisbasbeloppet enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken för varje hel kalendermånad som eleven har kostnader för resor mellan bostaden och skolan.
Lag (2010:1250).
Revidering av riktlinjer för elevresor
Förvaltningen bedömer att en individuell prövning av varje inkommen ansökan om elevresa inte är administrativt genomförbar. Det finns stora variationer i elevers möjligheter att ta sig till närmaste hållplats för linjetrafik, vilket gör det svårt att göra en objektiv och likvärdig bedömning i varje enskilt fall. Eftersom det inte rör sig om rätt till kostnadsfri skolskjuts enligt skollagen, utan om ett ekonomiskt bidrag till egen resa, finns inte samma skyldighet att göra individuella behovsbedömningar. En sådan prövning skulle dessutom innebära både ökade administrativa kostnader och en potentiell ökning av kommunens kostnader för exempelvis utökade busskort.
Mot bakgrund av detta finns ett behov av att förtydliga gällande praxis i riktlinjerna, så att bedömningen kan ske utifrån fasta och transparenta kriterier.
Förvaltningen föreslår att följande revidering görs under avsnitt 9 i Riktlinjer för skolskjuts i förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, anpassad gymnasieskola och elevresor gymnasieskola:
9.2 Anslutningsbidrag
I de fall avståndet till närmaste hållplats för linjetrafik i Bollebygds kommun, är längre än 4 kilometer kan elev ansöka om anslutningsbidrag för egna resor.
9.3 Ansökan
Ansökan om elevresor och anslutningsbidrag görs via e-tjänst på Bollebygds kommuns hemsida inför varje läsår.
För elever folkbokförda i Bollebygd kommun lämnas bidraget i form av ett busskort som gäller för buss och tåg. Bedömningen gällande vilken zon ett busskort har utgår från folkbokföringsadress till närmsta hållplats i Bollebygds kommun till gymnasieskolan.
Om eleven förlorat sitt busskort eller på annat sätt har varit oaktsam om kortet får eleven betala en administrativ avgift för ett nytt kort.
Revidering av anslutningsbidrag
I Bollebygds kommun sker ovanstående genom att eleverna erhåller busskort som medger fria resor till och från skolan samt dessutom genom s.k. anslutningsbidrag för vissa elever.
Det regelverk som finns gällande regler för anslutningsbidrag är i behov av revidering då både kostnadsläge och förutsättningar förändrats.
Med anslutningsbidrag menas en kontant ersättning för de elever som har mer än fyra km till närmast busshållplats i kommunen. Barn- och utbildningsnämnden beslutade 2013-09-23 att detta belopp skulle vara 130 kr/mån vid mer än 4 km och högst 12,9 km och 600 kr/mån vid 13 km eller mer.
Nytt beslut om beloppet har inte fattats sedan dess. Om beloppet skulle ha följt prisbasbeloppets utveckling skulle det idag ha varit omkring 170 kr eller 800 kr.
Systemet med anslutningsbidrag har fungerat bra genom åren och de flesta vårdnadshavare har varit nöjda.
Förslag till beslut
Beslutsgång
Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.
Bilagor
Boråsregionen ingår i kultursamverkansmodellen och samverkar med Västra Götalandsregionen och övriga kommunalförbund. Det delregionala arbetet styrs av Kulturplan för Sjuhärad 2024-2027. Syftet med en gemensam kulturplan är att fördjupa samarbetet mellan kommunerna i delregionen för att skapa en långsiktigt hållbar utveckling av kulturen i området.
Frågan om att inrätta ett kulturpolitiskt nätverk i Sjuhärad aktualiserades under 2023 i samband med revideringen av Boråsregionens kulturplan och Västra Götalandsregionens kulturstrategi. Den nya funktionen kultutvecklare för projekt och finansiering som inrättats på förbundet är ytterligare en anledning att addera en politisk nivå till kultursamverkansmodellen. Behovet har diskuterats i kulturnätverken för tjänstepersoner och på den politiska beredningen för hållbar regional utveckling, BH7. Motsvarande nätverk finns i Fyrbodals och Skaraborgs kommunalförbund och kansliet fick i uppdrag att skapa ett nätverk i dialog med kommunerna.
Kommunerna ombeds att utse en representant per kommun till det kulturpolitiska nätverket. Nätverket kommer att träffas fyra-fem gånger årligen och innehållet utformas utifrån aktuella behov och ärenden.
I Bollebygds kommun ansvarar utbildningsnämnden för kulturverksamheten och ska därmed utse en representant till nätverket. Då nuvarande representant lämnat sitt uppdrag, behöver utbildningsnämnden utse en ny representant.
Förslag till beslut
Utbildningsnämnden beslutar att utse NN till representant i kulturpolitiskt nätverk Sjuhärad.
Ordförande föreslår att nämnden utser Carina Svensson (S) till representant i kulturpolitiskt nätverk Sjuhärad.
Beslutsgång
Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.
Kommunfullmäktige beslutade på sammanträde den 21 september 2023 om antagande av reglemente för Kommunalt pensionärsråd, KPR.
Kommunen representeras politiskt i KPR av två ordinarie ledamöter från kommunstyrelsen och en ordinarie ledamot, samt en ersättare, från vardera samhällsbyggnadsnämnden, socialnämnden och utbildningsnämnden.
Då nuvarande ledamot samt ersättare från utbildningsnämnden avsagt sig sitt uppdrag, behöver nämnden utse en ny ordinarie ledamot och en ersättare till KPR.
Rättelse
Ordförande påpekar att det blivit fel i skrivelsen till ärendet, då det bara är ny ersättare till KPR som ska väljas och ordinarie ledamot sitter kvar.
Förslag till beslut
Utbildningsnämnden beslutar att utse NN till ersättare i Kommunalt pensionärsråd (KPR).
Ordförande frågar om det finns några förslag på ny ersättare till Kommunalt pensionärsråd och konstaterar att det inte finns något. Ordförande föreslår därför att platsen lämnas vakant.
Förslag
Utbildningsnämnden beslutar att låta platsen för ersättare till Kommunalt pensionärsråd (KPR) förbli vakant.
Beslutsgång
Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.
Utbildningsnämnden har överlämnat sin beslutanderätt till utskott, förtroendevalda och tjänstepersoner i kommunen enligt utbildningsnämndens antagna delegeringsordning, UN2021/256.
Beslut fattade på delegation ska redovisas till utbildningsnämnden. Redovisningen innebär inte att utbildningsnämnden ska ompröva eller fastställa delegeringsbesluten. Däremot kan utbildningsnämnden återkalla lämnad delegering. Delegeringslistor och beslut finns tillgängliga hos utbildningsförvaltningen.
Kultur- och fritidschef
UN2025/129, Lokalbidrag 2025, Bollebygds Kyokushinkai, 2025-04-14
UN2025/130, Verksamhetsbidrag 2025, Bollebygds ridklubb, 2025-04-14
UN2025/131, Verksamhetsbidrag 2025, Bollebygds Kyokushinkai, 2025-04-14
UN2025/134, Bidrag till bygdegård och samlingslokal 2025, Bollebygds Hembygds- och Fornminnesförening, 2025-04-23
UN2025/145, Verksamhetsbidrag 2025, HK Bollebygd, 2025-05-06
UN2025/146, Lokalt aktivitetsbidrag vt 24, HK Bollebygd. 2025-05-06
UN2025/147, Verksamhetsbidrag till pensionärsorganisationer 2025, PRO, 2025-05-06
UN2025/148, Aktivitetsbidrag ht 24, PRO, 2025-05-06
Biträdande rektor
UN 2025/141, 19 ansökningar till vuxenutbildning i mars och april 2025.
Förslag till beslut
Utbildningsnämnden noterar informationen.
Beslutsgång
Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.
Ingen information från ledamöter.
Utbildningschef Johan Berntsson informerar om följande punkter:
- Presidiet har tillsammans med utbildningschef haft en kvalitetsdialog med Skolverket och SPSM. Dialogen upplevdes som bra och givande.
- Förvaltningen har haft två strategidagar med ledningsgruppen, med inriktning på stärkt samarbete i gruppen.
- Löneförhandlingar är nu helt klara.
- Till nästa nämnd kommer bland annat budget och lokalresursplan att vara ärenden, liksom en presentation av hur arbetet med kränkningar går till ute i verksamheterna.