Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop

  2.   2

    Fastställande av dagordning

  3. Förslag justerare: Carina Svensson (S), ersättare Robert Hallgren (FR)

    Förslag tid för justering: Digitalt onsdagen den 26 mars klockan 12.00.

  4.   8

    Uppföljningsrapport februari 2025, Utbildningsnämnden

  5.   14

    Ledamöter informerar

  6.   15

    Förvaltningen informerar

  1. Då ordförande Eva Svantesson (M) är tillfälligt frånvarande från nämnden en tid, ska utbildningsnämnden utse en tillfällig ordförande att träda in i hennes ställe.

     

    Carina Svensson (S) föreslår att nämnden utser Fredrik Drugge (M) till ordförande i Eva Svantessons (M) frånvaro.

     

    Beslutsgång
    Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.

     

  2. Enligt artikel 28 barnkonventionen har barn rätt till utbildning. Barn som är bosatta i Sverige har rätt till utbildning och nästan alla barn har skolplikt enligt bestämmelserna i 7 kap. skollagen (2010:800). Ansvaret för att en elev fullgör sin skolplikt delas mellan elevens vårdnadshavare, huvudmannen för verksamheten och elevens hemkommun.

    Om en elev har upprepad eller längre frånvaro ska rektorn, oavsett om det är fråga om giltig eller ogiltig frånvaro, se till att frånvaron skyndsamt utreds om det inte är obehövligt. Utredningen ska genomföras i samråd med eleven och elevens vårdnadshavare samt med elevhälsan. När en utredning om en elevs frånvaro har inletts ska rektorn se till att frånvaron snarast anmäls till huvudmannen.

    När en skolpliktig elev går på en skolenhet med annan huvudman än hemkommunen ska huvudmannen snarast lämna uppgift om att utredning om elevs frånvaro har inletts till hemkommunen. Hemkommunen är enligt skollagen den kommun där eleven är folkbokförd, eller om folkbokföring saknas i Sverige den kommun där eleven vistas.

    I Sverige är skolfrånvaro ett växande problem. Det är oroande då forskning visar att närvaroproblem har starkt samband med låg måluppfyllelse, psykisk ohälsa och sociala svårigheter. Omfattande frånvaro kan få svåra konsekvenser för elever, både på kort och lång sikt. Skolan ska motverka det genom att systematiskt främja närvaro och ha en övergripande rutin gällande frånvaroutredningar. Genom att ge respons till rektorn om de insatser som skolan har satt in kan ansvariga på huvudmannanivån följa arbetet på skolan och vara en viktig stödfunktion i rektorns arbete.

    Utbildningsförvaltningen informerar nämnden om frånvaro under perioden augusti 2024 till december 2024 samt antal inkomna anmälningar till huvudmannen. Uppföljningen och analys av arbetet inom området Rätten till utbildning görs i en rapport.

     

    Redovisning av frånvaro och antal inkomna anmälningar till huvudman

    Tabell 1. Antal elever i Bollebygds kommun fördelade per årskurs har följande omfattning av total frånvaro under höstterminen 2024

     

     

     

    15–29,9% frånvaro

    30–49,9% frånvaro

    50% frånvaro eller mer

    Förskoleklass

    13

     

     

    Åk 1

    13

     

     

    Åk 2

    9

    1

     

    Åk 3

    7

     

     

    Åk 4

    18

    3

     

    Åk 5

    24

    2

    1

    Åk 6

    21

    4

    1

    Åk 7

    24

    2

    4

    Åk 8

    30

    6

    3

    Åk 9

    25

    14

    5

     

    Tabell 2. Anmälan till utbildningsnämnden, som huvudman för skolan, under perioden augusti -december 2024

     

     Enhet

    Antal anmälningar 

    ht 2024

    Antal elever som anmälningarna avser ht 2024

    Bollebygdskolan F-3 

    0

    0

    Bollebygdskolan 4-6

    12

    12

    Bollebygdskolan 7-9

    16

    15

    Töllsjöskolan

    2

    2

    Örelundskolan

    2

    2

    Bollebygds anpassade grundskola

    1

    1

    Total

    33

    32

     

    Tabell 3. Anmälan till utbildningsnämnden som hemkommun men ej huvudman under perioden augusti – december 2024

     

    Enhet - skola

    Antal elever

    Gaddenskolan

    0

    Andra fristående

    0

    Andra kommunala

    0

    Totalt

    0

     

     

    Förslag till beslut

     

    Utbildningsnämnden noterar informationen.

     

    Beslutsgång
    Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.

     

    Bilagor

  3. Förslag på Skolbiblioteksplan för förskolor och skolor i Bollebygds kommun 2025–2030 syftar till att vägleda rektorer, pedagoger och bibliotekarier hur kommunens skolbibliotek ska arbeta för läsning och bildning hos barn och unga under 2025-2030. I planen synliggörs viket ansvar som åligger utbildningsförvaltningen, rektor, kultur- och fritidschef samt skol- och folkbibliotekarie för att skolbiblioteket ska verka läsfrämjande, stärka elevernas språkliga förmåga och skapa läslust hos barnen.

     

    Den 1 juli 2025 träder ändringar i skollagen gällande skolbibliotek i kraft. Ändringarna syftar till att stärka elevers tillgång till ett ändamålsenligt skolbibliotek. I enlighet med ändamålsparagrafen i bibliotekslagen (Bibliotekslag, 2013:801, 2§) ska skolbibliotek verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. Utöver de ändamålen ska ett skolbibliotek främja elevernas läsande och medie- och informationskunnighet. Skolbibliotek ska också främja litteraturens ställning och intresset för bildning, upplysning, utbildning och forskning samt kulturell verksamhet i övrigt. I den nya skollagen står det också att huvudmannen ska ha en skolbiblioteksplan där det framgår hur huvudmannen ska arbeta för att nå ändamålen med skolbiblioteksverksamheten.

     

    Förslag till beslut

     

    Utbildningsnämnden beslutar att anta Skolbiblioteksplan för förskolor och skolor i Bollebygds kommun 2025-2030.

     

    Beslutsgång
    Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.

    Bilagor

  4. Föreningar kan ansöka om bidrag till olika projekt så som renovering av klubbhus, nybyggnation, inköp av dyrare redskap, ny ritade orienteringskartor med mera. Utbildningsnämnden prövar varje enskild ansökan utifrån avsatta medel. Enskilda beslut är inte normgivande. Inför 2025 har reglerna för bidraget justerats. Ansökan om bidrag ska vara inskickat till kommunen senast den 31 januari det året bidraget önskas.

     

    Följande ansökningar har inkommit:

     

    Hestrafors IF (solpaneler och bergvärme)  304 218 kr
    Hestrafors IF (läktare)     55 000 kr
    Hestrafors IF (kostnadskrävande redskap, gräsklippare)   30 000 kr
    Hultafors bygdegård (renovering stationshuset år 2 av 3) 320 000 kr
    Bollebygds hembygds- och fornminnesförening (staket)   30 000 kr
    Totalt ansökt belopp    739 218 kr

     

    Tidigare beviljade investeringsbidrag:

     

    Hestrafors IF 2016-2024 (bla. renovering av klubbstuga, gräsklippare, elljusspår)458 528 kr
    Bollebygds hembygds- och fornminnesförening 2016-2024 (bla. fasadrenovering)  96 000 kr
    Hultafors bygdegård 2024 (bla. fasad- och fönsterrenovering)  170 000 kr

     

    Notering

    Utbildningsnämnden noterar att Hestrafors IF innan dagens sammanträde dragit tillbaka sin ansökan om bidrag till solpaneler och bergvärme.

     

    Förslag till beslut

    Lisette Vermeulen (SD) och Jessica Strandberg (KD) föreslår att bidrag beviljas enligt följande fördelning:

    Hestrafors IF - läktare: 55000 kr

    Hestrafors IF - redskap (gräsklippare): 30000 kr

    Hultafors Bygdegård - renovering: 287000 kr

    Bollebygds hembygds- och fornminnesförening: 30000 kr

    Totalt: 402000 kr

     

    Robert Hallgren (FR) föreslår att bidrag beviljas enligt följande:

    En utjämning görs över alla ansökningar, för att komma så nära maximalt belopp som möjligt, enligt följande fördelning:

    Hestrafors IF - läktare: 50 050 kr

    Hestrafors IF - redskap (gräsklippare): 27 300 kr

    Hultafors Bygdegård - renovering: 291 200 kr

    Bollebygds hembygds- och fornminnesförening: 27 300 kr

    Totalt: 398 850 kr

     

    Ajournering

    Sammanträdet ajourneras 17.25 - 17.45.

     

    Beslutsgång

    Ordförande konstaterar att det finns två förslag, ställer dessa mot varandra och finner att nämnden beslutar enligt Robert Hallgrens (FR) förslag.

  5. Enligt kommunfullmäktiges beslut per 11 februari 2016 ska en månadsuppföljning redovisas per februari, april och oktober. Denna rapport utgör utbildningsnämndens del i den kommunövergripande rapporten. Rapporten innehåller en ekonomisk sammanställning och årsprognos.

     

    Förslag till beslut

     

    Utbildningsnämnden godkänner uppföljningsrapport per februari 2025.

     

    Beslutsgång
    Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.

  6. Utbildningsnämnden har tagit fram en årsrapport för 2024.

     

    Kommunfullmäktiges mål för utbildningsnämnden är att placera kommunens skolor i toppskiktet nationellt, med fokus på att förbättra undervisningens kvalitet och främja elevernas trygghet och trivsel. Nyckeltal visar både framsteg och utmaningar, där andelen elever i årskurs 9 som uppnått kunskapskraven varierat mellan 72,7% och 77,9% under perioden 2021–2024. Behörigheten till yrkesprogrammen har efter en minskning 2022 återhämtat sig till 87,6% år 2024.

     

    Undervisningens kvalitet
    Insatser inom matematik har gett positiva resultat, men engelska och svenska som andraspråk (SvA) kräver fortsatt fokus. Behovet av en mer differentierad och motiverande undervisning är tydligt, särskilt för elever med hög frånvaro eller psykisk ohälsa. Inom förskolan används metoder som TAKK och bildstöd för att stärka språkutvecklingen och skapa tillgängliga lärmiljöer.

     

    Trygghet och studiero
    Arbetet med trygghet och studiero har förstärkts genom enkäter och trygghetsgrupper, vilket har lett till förbättringar i trivsel och konflikthantering. Åtgärder som införandet av hemklassrum i årskurs 7-9 och anpassningar i möblering har minskat distraktioner och stress i undervisningen. Anpassade grundskolor arbetar strukturerat för att skapa trygga miljöer.

     

    Elevhälsa
    Samarbetet mellan elevhälsan och pedagogisk personal har utvecklats, men utmaningar kvarstår gällande skolfrånvaro och behov av ökade resurser. Grundskola och anpassad grundskola håller regelbundna elevhälsomöten för att säkerställa individuella anpassningar, medan förskolor arbetar med barnhälsomöten för att tidigt identifiera och möta barns behov.

     

    Kultur och fritid
    Ett ökat samarbete med Knallebiblioteken har stärkt kommunens kulturutbud och erbjudit bättre resurser för bibliotekspersonalens kompetensutveckling. Renoveringen av idrottshallen och ökade föreningsaktiviteter efter pandemin, har varit positiva inslag för kommunens fritidsliv.

     

    Ekonomi
    Utbildningsnämnden har stått inför ekonomiska utmaningar, framför allt kopplade till höga personalkostnader och ökade utgifter för köpt verksamhet. Det prognostiserade underskottet 2024 var betydande, men genom åtgärder minskades underskottet till -1,5 miljoner kronor vid årets slut.

     

    Kompetensförsörjning och arbetsmiljö
    Kommunen arbetar aktivt med att rekrytera och behålla utbildade och behöriga lärare för att säkerställa kvalitet i undervisningen. För att skapa en hållbar arbetsmiljö är en balans mellan krav och resurser nödvändig. Satsningar görs på att förebygga kränkande särbehandling och att erbjuda heltidstjänster som norm för att främja jämställdhet.

     

    Förslag till beslut

     

     

    Utbildningsnämnden godkänner årsrapporten, 2024 och överlämnar rapporten till Kommunstyrelsen samt Kommunfullmäktige.

     

    Beslutsgång
    Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.

     

    Bilagor

  7. Utbildningsnämnden har beretts möjlighet att yttra sig över Program för social hållbarhet för Bollebygds kommun. Programmet har skickats på remiss till de kommunala råden; hållbarhetsrådet, föreningsrådet, ungdomsrådet och det kommunala pensionärsrådet (KPR) samt till facknämnderna. Remissvar önskas senast 2025-03-31.

     

    Syftet med programmet för social hållbarhet är att skapa en gemensam förståelse för begreppet social hållbarhet och ge en helhetsbild av lokala förutsättningar och utmaningar. Syftet med programmet är även att utgöra ett komplement till kommunens hållbarhetspolicy.

     

    Programmet för social hållbarhet syftar också till att belysa prioriterade områden för Bollebygds kommuns fortsatta arbete med social hållbarhet. Kommunens näringslivsutvecklare har tillsammans med folkhälsostrategen hållit samman och drivit arbetet med programmet för social hållbarhet. Kommunledningsgruppen har involverats i arbetet. En arbetsgrupp med representanter från förvaltningarna tillsattes och har bidragit med förvaltningarnas perspektiv i arbetet.

     

    Efter omvärldsbevakning och dialog med förvaltningarna har arbetsgruppen ringat in fyra utvecklingsområden för Bollebygds kommun att arbeta vidare med för att utveckla kommunens sociala hållbarhet:

     

    • Barn och ungas uppväxtvillkor
    • Arbete och sysselsättning
    • Boende och närmiljö
    • Inflytande och delaktighet.

     

    Facknämnderna tar fram minst ett mål i sina verksamhetsplaner som kopplar till ett eller flera prioriterade områden i programmet.

     

    Uppföljning av facknämndernas mål sker i nämndernas hel- och delårsrapporter och i kommunens hel- och delårsredovisning. Programmet för social hållbarhet följs upp årligen och revideras minst en gång per mandatperiod.

     

    För att förankra programmet för social hållbarhet och för att säkerställa att olika målgruppers perspektiv tagits i beaktning skickas programmet på remiss till de kommunala råden och facknämnderna.

     

    Utbildningsförvaltningens deltagande och synpunkter

     

    Utbildningsförvaltningen har deltagit i den arbetsgrupp som tillsattes i arbetet med programmet. Förvaltningen har, utifrån de fyra utvecklingsområdena i programmet, under arbetet bland annat bidragit med perspektiv kopplat till social hållbarhet inom följande områden:

     

     

    Kollektivtrafik/lokaltrafik/kommunikationer:

    Kommunikationer behöver förbättras i stora delar av kommunen, för att öka möjlighet till självständighet och delaktighet för alla kommunens invånare. Det är en viktig demokratifråga att alla kan delta i och bidra till samhället de lever i.

     

    Aktiviteter/kultur m.m.:

    Utbildningsförvaltningen har lyft fram att det är brist på aktiviteter för ungdomar och behov av bättre kommunikationer för att ta sig till det utbud som finns.

     

    Kulturutbudet i kommunen, och tillgängligheten till det, behöver förbättras.

     

    Brist på friluftsområde, motionsspår, simhall och idrottshallar har också lyfts fram som utvecklingsområden.

     

     

    Bostäder/lokaler:

    Det upplevs finnas en brist på hyreslägenheter och lokaler för olika ändamål i hela samhället.

     

     

    Skola/utbildning/ungdomars livsvillkor:

    Det behövs fortsatt arbete i skolan med frånvaro hos elever och elevers motivation. Barn och ungdomar behöver se att det är meningsfullt att gå till skolan.

     

    Hur tar vi oss an utmaningen att sträva efter en skola i toppklass i kombination med återkommande effektiviseringskrav?

     

     

    Utbildningsförvaltningens yttrande

    De mål som finns för utbildningsnämndens verksamheter och det arbete som utförs i dem har redan en mängd beröringspunkter med social hållbarhet och de fyra utvecklingsområden Bollebygds kommun ringat in. Barn och ungas villkor, arbete och sysselsättning, samt inflytande och delaktighet är alla områden som på olika sätt berörs i de mål som finns uppsatta för barnomsorg och skola. Utbildningsförvaltningen ser positivt på att viktiga demokratikomponenter som delaktighet och tillgänglighet lyfts fram och synliggörs mer genom programmet.

     

    Utbildningsförvaltningen avser att arbeta med programmet inom ramen för existerande verksamhetsplan. Tillsammans med nämnden kommer ett lämpligt arbetsområde och mål att utses inför arbetet med verksamhetsplan för 2026.

     

    Förslag till beslut

    Utbildningsnämnden godkänner yttrande över remiss - Program för social hållbarhet och skickar det till kommunstyrelsen.

     

    Beslutsgång
    Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.

     

    Bilagor

  8. Karl Nilsson föreslår i medborgarförslag inkommet 2024-09-27 (överlämnat till utbildningsnämnden 2024-10-31) att gymnasieelever i Bollebygds kommun ska kunna få utökat busskort som täcker flera kollektivtrafikszoner. Detta för att kunna åka från sin närmaste hållplats, även om den ligger i en annan zon än den egna. Som exempel anförs att elever i västra delen av kommunen kan ha upp emot en mil till närmsta hållplats i zon C, men endast 1,5 km till närmaste hållplats i zon B. I ett sådant läge innebär förslaget alltså att eleven skulle få ett BC-kort istället för ett C-kort.

     

    Utbildningsförvaltningen följer de riktlinjer för elevresor som är beslutade av utbildningsnämnden. I dessa anges följande om resor för gymnasieelever:

     

    1. Elevresor gymnasieelever

     

    1. Elevresor för gymnasieelever enligt lag

    Gymnasieelever omfattas inte av rätten till kostnadsfri skolskjuts som regleras i skollagen. Däremot omfattas vissa gymnasieelever av lag (1991:1110) om kommunernas skyldighet att svara för vissa elevresor, vilket innebär att eleven kan ha rätt till visst bidrag för sina resor. Bidraget gäller för elever vid både kommunala och fristående skolor fram till vårterminen det år eleven fyller 20 år och avser resor till och från skolan.

     

    För att eleven ska vara berättigad till bidrag för elevresor ska följande krav uppfyllas:

     

    • Eleven studerar på heltid
    • Eleven har rätt till studiehjälp enligt studiestödslagen (CSN)
    • Avståndet mellan bostad och skola är minst 6 kilometer. Avståndet beräknas från den adress där eleven är folkbokförd.
    • Eleven har inte blivit beviljad inackorderingstillägg.

     

    1. Anslutningsbidrag

    I de fall avståndet till närmaste hållplats för linjetrafik, är längre än 4 kilometer kan elev ansöka om anslutningsbidrag för egna resor.

     

    Utbildningsnämnden har full förståelse för frågan som väckts och resonemanget som förs i förslaget. Alla kommunens invånare har olika individuella förutsättningar och precis som beskrivs i förslaget är Bollebygd en till ytan vidsträckt kommun. För att få en likvärdig bedömning av alla ansökningar måste dock dessa bedömas utifrån en gemensam utgångspunkt. När busskort till gymnasieelever beviljas är därför praxis att man alltid utgår från närmaste hållplats i kommunen, utifrån folkbokföringsadress. Man får sedan ett kort som täcker de zoner som behövs för att ta sig till sin skola. Detta tillvägagångssätt ger en nödvändig förutsägbarhet och rättvisa i hanteringen för alla parter. Som framgår av riktlinjerna kan man, i de fall avståndet till närmaste hållplats i kommunen är särskilt stort, ansöka om anslutningsbidrag som kompensation för egna resor.

     

    Bedömning

    Det finns många skäl till att man som gymnasieelev kan tänkas vilja ha eller behöva ett busskort som täcker flera zoner, utöver det som krävs för att ta sig från kommunen till sin skola. Förvaltningen har förståelse för det som uttrycks i förslaget, men anser att det skulle bli svårt med rättvisa bedömningar om hänsyn ska tas till en mängd individuella faktorer. Man kan då tänka sig att en stor grupp, eller alla, gymnasielever skulle behöva utöka sina kort med en eller flera zoner, vilket inte skulle rymmas inom nuvarande tilldelad budgetram.

     

    Förvaltningen ser dock ett behov av att tydliggöra hur bedömningen av ansökningar om bidrag till elevresor ser ut i kommunen och kommer därför att se över sina riktlinjer.

     

    Utbildningsförvaltningen bedömer mot bakgrund av ovan angivet att medborgarförslaget ska avslås.

     

    Förslag till beslut

     

    Utbildningsnämnden beslutar att avslå medborgarförslaget om utökat busskort till elever som studerar på gymnasiet.

     

    Utbildningsnämnden beslutar att riktlinjer för elevresor ska revideras för att tydliggöra grunderna för beslut om bidrag till elevresor för gymnasieelever, samt uppmanar medborgare att i förekommande fall ansöka om det anslutningsbidrag som finns tillgängligt idag.

     

    Beslutsgång
    Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.

     

    Bilagor

  9. Utbildningsnämnden har överlämnat sin beslutanderätt till utskott, förtroendevalda och tjänstepersoner i kommunen enligt utbildningsnämndens antagna delegeringsordning, UN2021/256.

     

    Beslut fattade på delegation ska redovisas till utbildningsnämnden. Redovisningen innebär inte att utbildningsnämnden ska ompröva eller fastställa delegeringsbesluten. Däremot kan utbildningsnämnden återkalla lämnad delegering. Delegeringslistor och beslut finns tillgängliga hos utbildningsförvaltningen.

     

    Kultur- och fritidschef

    UN2025/71, Lokalt aktivitetsstöd ht-24, Bollebygds Kyokushinkai, 2025-02-25

    UN2025/72, Lokalt aktivitetsstöd ht-24, Bollebygds scoutkår, 2025-02-25

    UN2025/73, Lokalt aktivitetsstöd ht-24, Bollekollen, 2025-02-25

    UN2025/74, Lokalt aktivitetsstöd ht-24, Hestrafors IF, 2025-02-25

    UN2024/75, Lokalt aktivitetsstöd ht-24, Töllsjö IF, 2025-02-25

    UN2025/76, Lokalt aktivitetsstöd ht-24, IOGT-NTO, 2025-02-25

    UN2025/77, Driftsbidrag 2025, Bollebygds ridklubb, 2025-02-25

    UN2025/78, Driftsbidrag 2025, Hestrafors IF, 2025-02-25

    UN2025/79, Driftsbidrag 2025, Töllsjö IF, 2025-02-25

    UN2025/80, Verksamhetsbidrag 2025, Hestrafors IF, 2025-02-25

    UN2025/81, Lokalbidrag 2025, Hestrafors IF, 2025-02-25

    UN2025/82, Lokalt aktivitetsstöd ht-24, SPF Bollebygd, 2025-02-25

    UN2025/83, Lokalt aktivitetsstöd ht-24, Töllsjö Rödakorset, 2025-02-25

    UN2025/84, Verksamhetsbidrag 2025, SPF Bollebygd, 2025-02-25

    UN2025/85, Verksamhetsbidrag 2025, Töllsjö Rödakorset, 2025-02-25

    UN2025/88, Lokalt aktivitetsstöd ht-24, Bollebygds vattenskidklubb, 2025-02-28

    UN2025/93, Lokalt aktivitetsbidrag ht-24, IK Omega, 2025-03-10

    UN2025/94, Driftsbidrag 2025, IK Omega, 2025-03-10

    UN2025/95, Driftsbidrag 2025, Bollebygds SK, 2025-03-10

    UN2025/96, Verksamhetsbidrag 2025, Bollebygds SK, 2025-03-10

    UN2025/97, Verksamhetsbidrag 2025, IK Omega, 205-03-10

    UN2025/98, Lokalbidrag 2025, Bollebygds ridklubb, 2025-03-10

    UN2025/99, Lokalbidrag 2025, IK Omega, 2025-03-10

    UK2024/100, Lokalbidrag 2025, Bollebygds sportklubb, 2025-03-10

     

    Skolskjutssamordnare

    2025-01-24 - 2025-03-06, 1 beslut i Optiplan.

     

    Biträdande rektor

    12 behandlade ansökningar till Komvux, Dnr UN2025/23.

    13 ansökningar med beslut om IKE i februari 2025, Dnr UN2025/90.

     

    Förslag till beslut

     

    Utbildningsnämnden noterar informationen.

     

    Beslutsgång
    Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.

     

  10. Ingen information från ledamöter.

  11. Utbildningschef Johan Berntsson informerar om:

     

    - Förvaltningen har deltagit i en första kvalitetsdialog med Skolverket och SPSM - fler möten kommer att hållas framöver.

     

    - Presidie och utbildningschef har deltagit i uppsiktspliktsmöte med KSAU.

     

    - Medarbetarundersökning 2025 - presentation kommer i april, ser positivt ut.

     

    - Förvaltningen har arbetat med att uppdatera handlingsplaner angående PDV.

     

    - Ny socialtjänstlag: UN:s verksamheter berörs indirekt, till hösten kommer processledare från socialförvaltningen och informerar om hur nämndens verksamheter berörs.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.