Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop

  2. Förslag på justering: digital justering måndag den 23 december 2024 kl. 09:00. Föreslås att justera: Patrik Karlsson (KD).

  3. Informationspunkt - inga handlingar. 

  4.   4

    Ersättning inom lagen om valfrihet (LOV) för hemtjänst 2025

  5.   5

    Taxor och avgifter inom socialnämndens ansvarsområde, 2025 (KF)

  6.   6

    Riktlinjer för handläggning av försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd för livsföring i övrigt

  7. Informationspunkt- inga handlingar

  8.   8

    Funktionsprogram för nytt särskilt boende 2024

  9.   9

    Förvaltningen informerar

  10.   10

    Ledamöter informerar

  11.   11

    Meddelanden till soialnämnden

  12.   12

    Redovisning av delegeringsbeslut till socialnämnden 2024

  1. Tina Brodin Ehlersson och Evelina Carlsson, undersköterskor, besöker socialnämnden och presenterar äldreomsorgens demensverksamhet. 

     

    Ledamöter och ersättare ges tillfälle att ställa frågor. Ordföranden tackar för informationen.

  2. Lag om valfrihetssystem, LOV, reglerar vad som ska gälla för de kommuner och regioner som vill konkurrenspröva kommunala verksamheter genom att överlåta valet av utförare av stöd, vård- och omsorgstjänster till brukaren eller patienten.

     

    Kommunfullmäktige i Bollebygds kommun beslutade 2009-09-25 att införa valfrihetssystem i hemtjänsten.


    Följande ersättningar föreslås för 2025:

    LOV Bollebygd kommun

    År 2025

    År 2024

    Förklaring

    Omsorgsinsatser

    530 kr

    525 kr

    Verkställda av extern utförare

    Serviceinsatser

    410 kr

    405 kr

    Verkställda av extern utförare

     

     

     

     

     

    Förslag till beslut

    Socialnämnden godkänner ersättning inom lagen om valfrihet (LOV) för 2025

     

    Beslutsgång
    Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.

     

    Beslut

    Socialnämnden godkänner ersättning inom lagen om valfrihet (LOV) för 2025

  3. Kommunfullmäktige gav 29 april 2021, § 52 socialnämnden i uppdrag att årligen justera avgifter samt nivåer för maxtaxa och minimibelopp. Socialförvaltningen har justerat avgifterna enligt uppdrag. Förslag till avgifter framgår av Taxor och avgifter inom socialnämndens ansvarsområde 2025, se bilaga.

    Sammanfattning

    • Maxtaxa och minibelopp baseras på prisbasbeloppet 2025, 58 800 kronor.
    • Avgifter för vård och omsorg och som beräknas utifrån prisbasbeloppet har räknats upp utifrån 2025 års prisbasbelopp.
    • Avgifter för mat har räknats i enlighet med Teknik – och serviceförvaltningens beräkning av matkostnad för 2025.
    • Konsumentverkets referensvärden för livsmedelskostnader 2025 är vägledande vid beräkning av förhöjt minimibelopp till följd av förhöjda matkostnader i samband med bistånd enligt socialtjänstlagen.
    • Konsumentverkets referensvärden för livsmedelskostnader 2025 är vägledande vid beräkning av matkostnader i samband med bistånd enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
    • Styrdokumentet inkluderar från 1 mars 2025 även egenavgifter för vuxna i hem för vård eller boende (HVB) och familjehem samt föräldrars ersättningsskyldighet vid placerade barn. Med anledning av detta ändrar styrdokumentet titel från ”Avgift för vård och omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning” till ”Taxor och avgifter inom socialnämndens ansvarsområde”.

     

    Förslag till beslut

    Socialnämnden föreslår kommunfullmäktige att anta taxor och avgifter inom socialnämndens ansvarsområde 2025.

    Avgifterna träder i kraft 1 mars 2025 och ersätter då tidigare beslutade avgifter (KS2023/315).

     

    Beslutsgång
    Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.

     

    Beslut

    Socialnämnden föreslår kommunfullmäktige att anta taxor och avgifter inom socialnämndens ansvarsområde 2025.

    Avgifterna träder i kraft 1 mars 2025 och ersätter då tidigare beslutade avgifter (KS2023/315)

     

     

  4. Riktlinjerna ska utgöra ett stöd och en ram för handläggaren vid prövning av rätten till ekonomiskt bistånd. Syftet med riktlinjerna är att personer som ansöker om stöd ska bli lika behandlade i kommunen och att rättssäkerheten ska säkerställas. Det gäller såväl i förhållande till omfattningen på det bistånd som ges som förutsättningar för rätt till bistånd. Av riktlinjerna framgår socialnämndens tolkning av rätten till ekonomiskt bistånd för försörjning och livsföring i övrigt.

    Sammanfattning av föreslagna ändringar

    -        Ta bort

    o   Information förvaltningslagens och socialtjänstlagens grundläggande principer.

    o   Länkar till domar och handböcker, då de riskerar att bli inaktuella.

    o   Delar som rör delegering för att istället hänvisa till delegeringsordningen.

    o   Bilagor till normer för försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd. Regeringen fastställer årligen prisbasbelopp samt riksnormen för försörjningsstöd och de är alltid utgångspunkten vid beräkning och bedömning av rätt till bistånd.

    -        Korta ner detaljer som rör rätt till ekonomiskt bistånd till livsföring i övrigt.

    -        Förtydliga

    o   Vikten av barnperspektiv samt vikten av att inhämta samtycke i utredningarna.

    o   Den enskildes eget ansvar att bidra till sin försörjning, genom att exempelvis delta i anvisad praktik.

     

     

     

    Barnkonsekvensanalys

    Barnkonsekvensanalys finns i riktlinjen.

    Beslutsunderlag                                           

    ·       Riktlinje för handläggning av försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd till livsföring i övrigt, tjänsteskrivelse daterad 2024-11-25

    ·       Riktlinjer för handläggning av försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd till livsföring i övrigt.

     

    Förslag till beslut

    Att Socialnämnden antar förslag om Riktlinjer för försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd till livsföring i övrigt.

    Att riktlinjen börjar gälla från 1 januari 2025 och samtidigt ersätter Riktlinjer för försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd till livsföring i övrigt, som antogs av Socialnämnden i Bollebygd 17 december 2024.

     

    Beslutsgång
    Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.

     

    Beslut

    Socialnämnden antar förslag om Riktlinjer för försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd till livsföring i övrigt.

    Att riktlinjen börjar gälla från 1 januari 2025 och samtidigt ersätter Riktlinjer för försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd till livsföring i övrigt, som antogs av Socialnämnden i Bollebygd 17 december 2024.

     

     

     

     

     

  5. Joel Smedberg, Verksamhetschef IFO/FN informerar följande:

     

    Kunskapsbaserat arbetssätt: Ett strukturerat och evidensbaserat tillvägagångssätt för att förhindra brott.

     

    Organisatoriska förutsättningar: Skapande av en effektiv organisation som stödjer brottsförebyggande åtgärder.

     

    Lägesrapport: En sammanfattning av hur situationen ser ut inom kommunen.

     

    Kommunledningsgruppen: Samverkan och gemensamma strategier för brottsförebyggande arbete.

     

    Åtgärder och insatser: Redovisning av specifika åtgärder och insatser som genomförts.

     

    Ledamöter och ersättare ges tillfälle att ställa frågor. Ordföranden tackar för informationen.

  6. Socialförvaltningen i Bollebygds kommun har upprättat ett funktionsprogram för det nya särskilda boendet som planeras i kommunen. I programmet beskrivs de egenskaper som särskilda boenden ska ha för att vara både funktionella och hållbara. Programmet har utarbetats av en utsedd programgrupp bestående av tjänstepersoner från Socialförvaltningen och har varit på remiss hos kommunstyrelseförvaltning, fackliga parter och intresseorganisationer.

     

    Programbeskrivning

    Funktionsprogrammet säkerställer att boendet uppfyller kommunens krav och behov. Lokalerna ska stödja de boendes behov, underlätta personalens yrkesutövning och vara resurseffektiva. De ska även vara lätta att underhålla, tåla verksamhetens slitage och möta hållbarhetskrav.

     

    Boendets funktion och utformning

    Boendet är avsett att erbjuda ett tryggt och funktionellt hem för personer med behov av särskild vård och stöd. Funktionsprogrammet omfattar detaljerade beskrivningar av de olika rummen och funktionerna som kommer att ingå, inklusive men inte begränsat till:

     

    Boenderum och gemensamma utrymmen

    • Individuella boenderum samt gemensamma utrymmen för social interaktion och aktiviteter.

     

    Vård- och omsorgsutrymmen

    • Specifika krav för vård och omsorg, inklusive personalutrymmen och hygienfaciliteter.

     

    Tekniska specifikationer

    • Nödvändig teknisk utrustning och installationer, såsom ventilation, belysning och säkerhetssystem.

     

    Miljö och hållbarhet

    • Åtgärder för att säkerställa en hållbar och miljövänlig byggnad, inklusive energieffektivitet och användning av miljövänliga material.

     

    Ekonomiska aspekter

    För att uppnå en god ekonomi behöver alla aspekter balanseras på både kort och lång sikt. Prioritering av krav och önskemål måste göras projektspecifikt för att hålla hyresnivåerna rimliga för hyresgästerna. Personalkostnader är den enskilt största driftkostnaden, varför effektivitet och optimering av bemanning är avgörande för att resurserna ska kunna fokuseras på de boende.

     

    Framtida utvidgning och lokalisering

    Lokaliseringen bör möjliggöra framtida expansioner av fler avdelningar eller ett helt nytt boende med 60 platser som kan kopplas ihop med befintligt boende. Detta skulle även optimera närliggande verksamheter såsom hemtjänst, hemsjukvård och dagverksamhet. Boendet bör ligga på gångavstånd från kollektivtrafik med regelbundna avgångar.

     

    Juridiska krav och kompletterande åtgärder

    Funktionsprogrammet ersätter inte grundläggande krav enligt nationell lagstiftning, förordningar eller branschregler, utan fungerar som ett komplement. Där funktionsprogrammet anger en högre nivå än vad lagstiftningen föreskriver, är detta medvetet för att uppnå viktiga funktioner för verksamheten. 

     

    Förslag till beslut

    Socialnämnden beslutar att anta funktionsprogrammet.

     

    Beslutsgång
    Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.

     

    Beslut

    Socialnämnden beslutar att anta funktionsprogrammet.

     

  7. Rickard Olsson, Förvaltningschef informerar om följande:

     

    Risk för otjänligt vatten i Olsfors och Hultafors

    Kommunen har gått ut med att 900 hushåll för tillfället inte kan använda vattnet då det finns en risk för att det är otjänligt. Förvaltningen arbetar med att omhänderta och säkerställa att nämndens berörda individer fortsatt får sina behov tillgodosedda. Preliminärt är vattnet tillbaka fullt ut först 2/1.

     

    Utredningsuppdrag

    Verksamhetscheferna har fått i uppdrag att utreda om Socialförvaltningen är organiserade optimalt utifrån, Ny socialtjänstlag, omställningen till god och nära vård, demografin & nettokostnadsavvikelsen. Eventuellt justeringar påverkar inte nämnden. Rapport ska lämnas till förvaltningschef i mitten på februari.

     

    Tillfälliga chefer under 2025

    Förvaltningschef Rickard Olsson kommer vara föräldraledig under maj tom oktober 2025. Under denna period går Joel Smedberg in som tf Förvaltningschef och Sophia Da Silva går in som tf Verksamhetschef IFO/LSS

     

    Verksamhetsbesök våren 2025

    Efter de första verksamhetsbesöken så delas områden hemtjänst och hemsjukvård för att skapa bättre flöde under verksamhetsbesöket. Samtliga grupper har fått separat mail med datum, tid och information. Om någon inte kan delta så ska de meddela Rickard Olsson detta.

    - Grupp 1 18/2 08:00-13:30

    - Grupp 2 20/3 11:00-16:00

    - Grupp 3 7/4 10:00-14:00

     

    Verksamheterna som besöker nämnden

    Efter januaris nämnd har samtliga verksamheter varit och besökt nämnden. Önskar nämnden under resterande del av mandatperioden få besök av någon verksamhet så meddelar de förvaltningschef som ordnar med detta. Omstart sker vid nästa mandatperiod.

     

    Ekonomi

    Prognosen efter november månad är ett positivt resultat på 3 mnkr. En förbättring på 1,8 mnkr från föregående prognos. Anledning är först och främst arbetet med handlingsplan för budget i balans där den största orsaken är att trycket inom äldreomsorgen är väldigt lågt. Dags datum finns det 10 lediga platser på Bollegården, hemtjänsten har en nästan 20% färre beslutade timmar mot början av året. Detta kan även förklaras med att förvaltningen har sålt av tidigare redovisade leasingbilar, intäkt från migrationsverket, lägre kostnader för barn och unga.

     

    Lex Sarah

    Förvaltningschef Rickard Olsson redogjorde för en händelse på korttiden som nu utreds enligt Lex Sarah. Missförhållande handlar om att den enskilde inte har fått sina behov tillgodosedda under ett tillfälle nattetid.

     

     

  8. Lars-Erik Olsson (S) informerar om följande: 

    Verksamhetsbesök:

    • Två grupper från nämnden har genomfört verksamhetsbesök.

     

    • Grupp 1 besökte dagverksamheten på Bollegården. Gruppen hade möjlighet att samtala med enhetscheferna, ställa frågor och föra en dialog, samt följa personalens arbetsrutiner.

     

    • Grupp 2 deltog i morgonmötet på IFO myndighet/vuxen och fortsatte med möten på Barn- och unga myndighet samt familjecentralen. Gruppen besökte även resursens lokaler och fritidsgården, samt åt lunch. Intrycken var positiva med bra stämning och diskussioner.

     

      Närvårdssamverkan:

    • Lars-Erik Olsson (S) informerar om sitt deltagande vid Närvårdssamverkan.

     

      Förbundsstyrelsen för Sjuhärad:

    • Protokoll och uppföljningar av verksamhet och ekonomi finns tillgängliga på Sjusam.se

     

      Försäkringskassan:

    • Försäkringskassans regeringsuppdrag finns att läsa på forsakringskassan.se

     

      Pensionärsråd:

    • Vid senaste mötet närvarade även socialchef Rickard Olsson, där information gällande hemtjänstindex var en punkt på dagordningen. 
  9. § 127

    Meddelanden till soialnämnden

  10. Socialnämnden har överlämnat sin beslutanderätt till utskott, förtroendevalda och tjänstepersoner i kommunen enligt socialnämndens antagna delegeringsordning 20 maj 2024, §51. Dessa beslut ska redovisas till socialnämnden. Redovisningen innebär inte att socialnämnden ska ompröva eller fastställa delegeringsbesluten. Däremot kan socialnämnden återkalla lämnad delegering.

    En lista över beslut som fattats med stöd av delegeringsordningen under perioden 2024-11-01– 2024- 11-30 lämnas som beslutsunderlag. En sammanställning över beslut från sociala utskottets sammanträde(n) från föregående månad lämnas också. Nedan presenteras en sammanfattning av antal beslut/ärenden i följande områden/ärendegrupper;

     

    Bifall

    Avslag*

    Övrigt*

    Totalt

    IFO Barn och unga

    11

    -

    9

    20

    IFO Vuxen (missbruk, sociala kontrakt, boendestöd)

    9

    -

    1

    10

    Ekonomiskt bistånd

    55

    25

    1

    81

    Ordförandebeslut

    -

    -

    -

    0

    Socialt utskott

    -

    -

    3

    3

    Äldreomsorg

    66

    -

    -

    66

    Funktionsnedsättning 

    6

    2

    -

    8

    *Avslag innefattar även delavslag, vilket innebär att den enskilde får en del av insatsen som hen har ansökt om. Avslag/delavslag kan bland annat bero på att den enskilde kan tillgodose sina behov eller få dem tillgodosedda på annat sätt, t.ex. av annan huvudman eller insats. *Övrigt innefattar bland annat beslut om; att avsluta/inleda utredning/insats, överväganden om fortsatt vård/insats, m.m. För fullständig redovisning se bifogad sammanställning.

     

    Förslag till beslut

    Socialförvaltningens förslag till beslut   
    Socialnämnden godkänner redovisningen av delegeringsbeslut.

     
     
    Beslutsgång 
    Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.

     

    Beslut

    Socialnämnden godkänner redovisningen av delegeringsbeslut.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.