Hoppa över navigering
  1. Socialnämnden har upprättat en årsrapport för verksamhetsåret 2024.

    Socialnämndens resultat för 2024 är ett överskott om 2,3 mnkr vilket främst beror på ökade intäkter genom statsbidrag och försäljning av bilar inom hemtjänsten samt kommunal primärvård. Även lägre personalkostnader och reducerade bidragskostnader påverkar resultatet.

    Sex av nämndens åtta mål har uppnåtts utifrån de aktiviteter som förvaltningen har arbetat med under 2024. Två av nämndens mål har delvis uppnåtts. Detta beror dels på att förvaltningen inte kommit så långt i processen att öka receptionens öppettider som förväntat, dock har nödvändigt förberedande arbete genomförts för att målet ska kunna uppnås 2025. Beträffande målet om att förbättra Bollebygds attraktivitet som arbetsgivare har flertalet aktiviteter utförts, men vars effekt förväntas synas först nästkommande år.

    Socialnämnden har färdigställt de två uppdrag som kommunfullmäktige tilldelat nämnden.

    Bilagor

  2. Socialnämnden har en delegeringsordning, fastställd den 18 februari 2020 (§ 6), för att tydliggöra vilka beslut inom nämndens verksamhetsområde som behandlas av andra förtroendevalda eller tjänstepersoner än nämnden som helhet. Nämnders möjligheter till delegering av ärenden behandlas i 6 kap. 37-39 §§ och 7 kap. 5-7 §§ kommunallagen (2017:725).

    Delegeringsordningen uppdateras kontinuerligt i enlighet med lagförändringar. Med anledning av detta behöver delegeringsordningen ändras för att säkerställa att beslut i enlighet med de nya bestämmelserna delegeras på korrekt sätt.

     

    Förändringar i delegeringsordningen:

    Ekonomi avseende statsbidrag avsnitt 4 (sid 13)

    1. Ny: Ansöka om samt återrapportera statsbidrag
      - Delegat: Enhetschef

    Socialtjänstlagen (SoL) avsnitt 11 (sid 26)

    1. Justerad: Beslut att utredning inte ska inledas (11 kap. 1 § SoL):
      - Delegat: Enhetschef (Avser: Vuxen).

    11.x Ny: Beslut att utredning inte ska inledas (11 kap. 1 § SoL):
    - Delegat: 1:e socialsekreterare (Avser: Barn och Unga).

    1. Justerad: Beslut om att avsluta utredning utan åtgärd/insats (11 kap. 1 § SoL):
      - Delegat: Enhetschef (Avser: Vuxen).

    11.x Ny: Beslut om att avsluta utredning utan åtgärd/insats (11 kap. 1 § SoL):
    - Delegat: 1:e socialsekreterare (Avser: Barn och Unga).

     

    Ersättningar, avgifter m.m avsnitt 12 (sid 35-36)

    1. Justerad: Beslut om avgiftens storlek (8 kap. 2 § SoL):
      - Ändra delegat från Enhetschef till Enhetschef Myndighet Vuxen
    1. Justerad: Beslut om nedsättning av eller befrielse från avgift, trots att medel finns (9 kap. 4 § SoL):
      - Ändra delegat från Socialt utskott till Enhetschef

    12.9 Borttagen: Besluta om individuellt förhöjt minimibelopp utöver vad som regleras i tillämpningsanvisning för avgifter för stöd och service till äldre och personer med funktionsnedsättning. Ingår i punkt 12.10

    1. Justerad: Beslut om förhöjt minimibelopp (8 kap. 8 § SoL):
      - Ändra 8 kap. 7 § SoL till 8 kap. 8 § SoL
      - Ändra delegat från Enhetschef till Enhetschef Myndighet Vuxen

    12.x Ny: Beslut om ändring av avgift (8 kap. 9 § SoL):
    - Delegat: Administratör

     

    Bilagor

  3. Socialnämnden ska rapportera alla gynnande beslut om bistånd enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) som inte har verkställts inom tre månader dagen för beslut. Beslut som inte har verkställts på nytt efter att verkställigheten av någon anledning har avbrutits ska också rapporteras. Rapporteringen omfattar alla former av bistånd.

    För varje beslut ska socialnämnden ange tidpunkten för beslutet, vilken typ av insats beslutet gäller samt kortfattat uppge skälen för dröjsmålet.

    Socialnämnden ska rapportera till Inspektion för vård och omsorg (IVO), kommunens revisorer och kommunfullmäktige enligt 16 kap. 6 f och h §§ SoL. Rapporteringen ska ske en gång per kvartal.

     

    Bilagor

  4. Enligt Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiska kvalitetsarbete SOSFS 2011:9 5 kap ska den som bedriver socialtjänst, hälso- och sjukvård eller verksamhet enligt LSS ta emot och utreda klagomål och synpunkter på verksamhetens kvalité. Dessa ska utredas och analyseras i syfte att se trender som indikerar brister i verksamhetens kvalité. Socialförvaltningen gör en sammanställning varje kvartal. Verksamhetschefer bedömer huruvida synpunkten innebär en brist utifrån relevant lagstiftning för verksamhetsområdet.

    Under kvartal 4 har 1 klagomål och synpunkter inkommit.

    Bilagor

  5. Enligt patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 ska vårdgivaren skriva en patientsäkerhetsberättelse varje år. Berättelsen ska öppet och tydligt för alla redovisa strategier, mål och resultat av arbetet med att förbättra patientsäkerheten.

     

    Bedömning

    Följande patientsäkerhetsområden behöver prioriteras 2025:

    ·       Dokumentation, fortsatt arbete med att utveckla och få samsyn i dokumentationen

    ·       Avvikelseprocessen, fortsätta att kvalitetssäkra och få följsamhet till avvikelsehanteringen

    ·       Säkrare läkemedelshantering

    ·       Utveckla SIP-arbetet i Bollebygd, mer personcentrerat, öka antalet dokumenterade och uppföljande SIP.

    ·       Omställningsarbetet ”Nära vård”, proaktivt arbete med förebyggande team, digital teknik, kompetensförsörjning.

    ·       Senior Alert, arbeta mer proaktivt och öka antalet riskbedömningar

     

     

    Bilagor

  6. Informationspunkt - inga handlingar. Föredragning endast på nämnden.

  7. Informationspunkt - inga handlingar. Föredragning endast på nämnden. 

  8.   11

    Ledamöter informerar

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.