Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Upprop
Förslag på justering: digital justering tisdag den 25 mars 2025 kl. 09:00. Föreslås att justera: Patrik Karlsson (KD).
Enligt kommunfullmäktiges beslut den 11 februari 2016 ska en månadsuppföljnings redovisas per februari, april och oktober. Denna rapport utgör Socialförvaltningens del i den kommunövergripande rapporten. Rapporten innehåller en ekonomisk samanställning och årsprognos.
Bilagor
Informationspunkt - inga handlingar. Föredragning endast på nämnden.
Arkivmyndigheten genomförde en tillsyn den 15 april 2024 och inkom med föreläggande och rekommendationer den 12 juni 2024, som socialnämnden skulle besvara senast den 31 december 2024. Förelägganden är nödvändiga åtgärder för att uppfylla lagstiftningen, medan rekommendationer är förslag för att förbättra informationsförvaltningen.
Förelägganden gentemot socialnämnden:
1. Upprätta en arkivbeskrivning
2. Upprätta en beskrivning av allmänna handlingar
3. Upprätta en arkivförteckning
4. Utse en arkivansvarig
5. Implementera åtgärder för genomförande av beslutad gallring av allmänna handlingar
Arkivbeskrivning och beskrivning av allmänna handlingar: Dessa dokument ska revideras och uppdateras för att möta dagens krav. Ansvarig: Utvecklingsenheten. Uppdraget ska vara slutfört 31 mars 2025.
Arkivansvarig: En arkivansvarig ska utses och informeras om sitt uppdrag. Ansvarig: Verksamhetschef IFO/FS. Uppdraget ska vara slutfört 31 mars 2025.
Den 19 november 2024 beslutade socialnämnden att anta handlingsplanen och svaret till arkivmyndigheten.
Utvecklingsenheten har nu uppdaterat den gamla arkivbeskrivningen som socialnämnden fastställde, 2022-06-16 § 71. Den nya arkivbeskrivningen inkluderar också en beskrivning av allmänna handlingar, vilket innebär att styrdokumentet nu innehåller både en arkivbeskrivning och en beskrivning av allmänna handlingar.
Bilagor
Informationspunkt - inga handlingar. Föredragning endast på nämnden.
Informationspunkt - inga handlingar. Föredragning endast på nämnden.
Föräldrar är skyldiga att i skälig utsträckning bidra till kommunens kostnader när ett barn under 18 år får vård eller omvårdnad utanför det egna hemmet. Det framgår av 8 kap. 1 § andra stycket socialtjänstlagen (SoL) och av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Föräldrarnas skyldigheter att bidra till kommunens kostnader bestäms enligt samma grunder som betalningsskyldigheten vid underhållsstöd. Bestämmelserna finns i 6 kap. 2-4 §§ socialtjänstförordningen, 5 § förordningen om stöd och service till vissa funktionshindrade och i 19 kap. socialförsäkringsbalken (SFB). Ersättningsskyldigheten gäller oberoende av om föräldern är vårdnadshavare eller inte.
Förutom att föräldrars ersättningsskyldighet är reglerat i lag publicerade Sveriges kommuner och Regioner 2023 ett cirkulär som syftar till att ge stöd och vägledning i handläggningen av ärenden som rör beräkning av föräldrars ersättning till kommunen för placerade barn under 18 år.
20 februari 2025 antog Kommunfullmäktige Taxor och avgifter inom socialnämndens ansvarsområde 2025. Styrdokumentet gäller från 1 mars 2025 och där framgår föräldrars ersättningsskyldighet vid placerade barn samt att maxkostnaden motsvarar ett underhållsbidrag.
Förvaltningen ska under våren 2025 ta fram en rutin för handläggning och beräkning av föräldrars ersättningsskyldighet vid placerade barn.
Utifrån ovanstående är bedömningen att behov av riktlinje för handläggning och beräkning av föräldrars ersättning vid placerade barn, inte längre föreligger.
Förslag till beslut
Att Socialnämnden beslutar att Riktlinjer för föräldrars ersättning till kommunen för placerade barn, reviderad 2020-05-19 § 46 upphör att gälla från 18 mars 2025.
Huvudregeln enligt 8 kap. 1 § socialtjänstlagen är att stöd- och hjälpinsatser av behandlingskaraktär är avgiftsfria för den enskilde.
Kommunen får dock ta ut avgift för uppehälle av den som får vård och behandling för missbruk av alkohol, narkotika eller därmed jämförbara medel i ett hem för vård eller boende (HVB) eller i familjehem. Det gäller alla vuxna vårdtagare, 18 år och äldre, såväl pensionärer som personer med aktivitets- eller sjukersättning eller annan inkomst, och oavsett om vården sker enligt socialtjänstlagen (SoL) eller enligt lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Den avgift som kommunen får ta ut av den som vårdas för missbruk i HVB, familjehem eller på LVM-hem får enligt 6 kap. 1 § socialtjänstförordningen (SoF) högst uppgå till 80 kr per dag.
20 februari 2025 antog Kommunfullmäktige Taxor och avgifter inom socialnämndens ansvarsområde 2025. Styrdokumentet gäller från 1 mars 2025 och där framgår att kommunen tar ut egenavgift vid placering av vuxna i familjehem, på hem för vård eller boende samt placering i skyddat boende.
Förvaltningen ska under våren 2025 upprätta en rutin som beskriver handläggning och beräkning av avgifter för uppehälle för den som får vård och behandling för missbruk i ett hem för vård eller boende eller i familjehem.
Utifrån ovanstående är bedömningen att behov av riktlinje för hantering av avgifter för särskilt boende på grund av missbruk, inte längre föreligger.
Förslag till beslut
Att Socialnämnden beslutar att riktlinjen Avgifter för särskilt boende på grund av missbruk, reviderad 2020-12-08 § 126, upphör att gälla från 20 mars 2025.
Förvaltningen informerar
Ledamöter informerar
Bilagor
Socialnämnden har överlämnat sin beslutanderätt till utskott, förtroendevalda och tjänstepersoner i kommunen enligt socialnämndens antagna delegeringsordning 19 november 2024, §110. Dessa beslut ska redovisas till socialnämnden. Redovisningen innebär inte att socialnämnden ska ompröva eller fastställa delegeringsbesluten. Däremot kan socialnämnden återkalla lämnad delegering.
En lista över beslut som fattats med stöd av delegeringsordningen under perioden 2025-02-01– 2025- 02-28 lämnas som beslutsunderlag. En sammanställning över beslut från sociala utskottets sammanträde(n) från föregående månad lämnas också.
Nedan presenteras en sammanfattning av antal beslut/ärenden i följande områden/ärendegrupper;
Februari 2025 |
|
|
|
|
|
Bifall |
Avslag* |
Övrigt* |
Totalt |
IFO Barn och unga |
13 |
- |
11 |
24 |
IFO Vuxen (missbruk, sociala kontrakt, boendestöd) |
5 |
1 |
3 |
9 |
Ekonomiskt bistånd |
52 |
28 |
5 |
85 |
Ordförandebeslut |
3 |
- |
1 |
4 |
Socialt utskott |
3 |
2 |
1 |
6 |
Äldreomsorg |
69 |
2 |
- |
71 |
Funktionsnedsättning |
6 |
- |
- |
6 |
*Avslag innefattar även delavslag, vilket innebär att den enskilde får en del av insatsen som hen har ansökt om.
Avslag/delavslag kan bland annat bero på att den enskilde kan tillgodose sina behov eller få dem tillgodosedda på annat sätt, t.ex. av annan huvudman eller insats.
*Övrigt innefattar bland annat beslut om; att avsluta/inleda utredning/insats, överväganden om fortsatt vård/insats, m.m. För fullständig redovisning se bifogad sammanställning.
Bilagor