Upprop
Förslag på justering; digital justering torsdagen den 24 april 2025 kl. 09:00.
Föreslås att justera: Patrik Karlsson (KD)
Informationspunkt - inga handlingar. Föredragning endast på nämnden.
Joel Smedberg, Verksamhetschef IFO/FS informerar nämnden om följande: Ny gruppbostad för LSS med inriktning autism byggs på Sockelvägen. Färdigställande planeras sensommaren 2025 med inflyttning från oktober. Boendet omfattar 6 ljud- och vibrationssäkrade lägenheter med gemensamma utrymmen. Årliga kostnader för drift och personal beräknas till 8,95 Mkr. Hyresnivå fastställs till 8 280 kr/månad enligt bruksvärdesprincipen. Rekrytering och planering pågår under 2025 med invigning i oktober.
Ledamöter och ersättare ges tillfälle att ställa frågor. Ordföranden tackar för informationen.
Förordnande polishandräckning enligt 43 § p. 2 LVU och 8 kap. 7 § lag om placering av barn i skyddat boende
Enligt 43 § punkt 2 lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) kan socialnämnden, ledamöter eller tjänstemän som nämnden förordnat begära handräckning från polismyndigheten för att genomföra beslut om vård eller omhändertagande enligt LVU.
Socialnämnden eller någon ledamot eller tjänsteman som nämnden har utsett kan även begära handräckning från polismyndigheten enligt 8 kap. 7 § lag om placering av barn i skyddat boende för att genomföra beslut om skyddat boende enligt 3 kap.
Att socialnämnden förordnar eller utser en ledamot eller tjänsteman innebär att nämnden lämnar befogenhet som annars ligger på nämnden. Det innebär att beslutet fattas vid sidan av nämnden och i nämndens namn. Beslutet ska anmälas vid nästa ordinarie sammanträde, det behandlas då som ett anmälningsärende.
Polishandräckning är ett uttryck för myndigheternas befogenhet att allvarligt ingripa i enskildas privata sfär och ska därför användas med försiktighet. Antalet personer med förordnande att besluta om polishandräckning bör därför vara begränsat. I ovanstående förslag till beslut har det därför begränsats till ett fåtal personer i kommunen. Utöver kommunens representanter föreslås förordnanden även ges till tjänstemän på sociala jouren i Borås Stad då Bollebygd kommun enligt avtalet om social jour förbundit sig till att ge förordnande till personer som Borås Stad anger för att verksamheten ska fungera.
Socialförvaltningen har inför uppstart av ny gruppbostad enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, på Sockelvägen i Bollebygds kommun, genomfört en utredning och tagit fram ett förslag på hyressättning för de nya lägenheterna.
För att säkerställa likhetsprincipen i kommunallagen har socialförvaltningen också tagit fram ett förslag på ny hyresnivå för gruppbostaden Hembygdsvägen.
Socialnämnden står som hyresvärd för gruppbostäderna. Då den nuvarande hyresnivån på gruppbostad är fastställd av kommunfullmäktige (dnr 2012/100), är det kommunfullmäktige som ska besluta om att det tidigare beslutet ersätts med ett nytt.
Bilagor
Socialförvaltningen har upprättat en process för avvikelsehantering. Avvikelseprocessen beskriver arbetssätt från att vidta omedelbara åtgärder, rapportera och utreda till att vidta och följa upp åtgärder. Avvikelseprocessen inkluderar även delprocesser för handläggning av lex Sarah och lex Maria. Avvikelseprocessen med tillhörande rutiner är framtagen utifrån gällande bestämmelser:
Processkartorna och rutinerna antogs av förvaltningsledningen den 26 februari 2025. Från 22 april 2025 är materialet tillgängligt för samtliga medarbetare på socialförvaltningen via kommunens intranät, Insidan.
De framtagna rutinerna bedöms kunna ersätta riktlinjen för sociala avvikelser och lex Sarah.
Bilagor
Utvecklingsledare Malin Hummel; Enhetschef Daniella Lindén IFO FS A informerar om läges- och behovsanalys inför den förebyggande socialtjänstlagen. Nyckeltal visar utmaningar inom psykisk hälsa för barn och unga samt äldre. Satsningar har gjorts på familjecentral och anhörigstöd. Fokus framåt är workshops, administrativ utveckling och stärkta förebyggande insatser för framtidens krav.
Ledamöter och ersättare ges tillfälle att ställa frågor. Ordföranden tackar för informationen.
Remiss av förslag till författningar som avser personaluppgiftbehandling i hälso- och sjukvården och socialtjänsten.
Ärendet
Bollebygds kommun har inbjudits att lämna synpunkter på Socialstyrelsens författningsförslag med tillhörande konsekvensutredningar:
· Ändring i Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (HSLF-FS 2016:40) om journalföring och behandling av personuppgifter i hälso- och sjukvården.
Sammanfattningsvis handlar förslaget om
o Vid elektronisk överföring av personuppgifter ska vårdgivaren ansvara för att obehöriga inte kan ta del av uppgifterna.
o Flerfaktorautentisering ska finnas för att få tillgång till uppgifterna genom elektronisk åtkomst, direktåtkomst eller annat elektroniskt utlämnande.
o Rutiner ska finnas vid information till patienter inför att uppgifter får göras tillgängliga genom sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation innan uppgifter om honom eller henne får göras tillgängliga för andra vårdgivare och omsorgsgivare.
· Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (2025:XXX) om socialtjänstens personuppgiftsbehandling.
Sammanfattningsvis handlar förslaget om
o Behöriga användare informeras om hur tilldelade behörigheter får användas. En användares elektroniska åtkomst till uppgifter om enskilda ges efter flerfaktorautentisering. Rutiner ska finnas för samtycke till att ta del av uppgifter.
Ändring i Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2014:5) om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS.
Sammanfattningsvis handlar förslaget om
o Förtydligande om samtycke till sammanhållen vård och omsorgsdokumentation för den enskilde. Hur det ska tillfrågas när den enskilde är ett barn och inte kan samtycka till personuppgiftsbehandling samt vilka bedömningar som har gjorts av den enskildes förmåga att lämna samtycke.
Förslaget ger en tydligande och säkrare behandling av personuppgifter, samtycken och dokumentation för de allmänna råd och föreskrifter som redovisats. Att använda flerfaktorsinloggning vid inloggning ger en ökad säkerhet vid inloggning i verksamhetssystem vilket vi förordar. Förslagen som är angivna i remissen ger ett säkert arbetssätt runt både patient som personal.
Förslag till beslut
Socialnämnden godkänner de författningsförslag med tillhörande konsekvensutredningar som Socialstyrelsen har skickat ut på remiss. Yttrande lämnas in enligt instruktion
Bilagor
Informationspunkt - inga handlingar. Föredragning endast på nämnden.
Förvaltningen informerar
Ledamöter informerar
Socialnämnden har överlämnat sin beslutanderätt till utskott, förtroendevalda och tjänstepersoner i kommunen enligt socialnämndens antagna delegeringsordning 25 februari 2025, §21. Dessa beslut ska redovisas till socialnämnden. Redovisningen innebär inte att socialnämnden ska ompröva eller fastställa delegeringsbesluten. Däremot kan socialnämnden återkalla lämnad delegering.
En lista över beslut som fattats med stöd av delegeringsordningen under perioden 2025-03-01– 2025- 03-31 lämnas som beslutsunderlag.
Nedan presenteras en sammanfattning av antal beslut/ärenden i följande områden/ärendegrupper;
|
|
|
|
|
|
Bifall |
Avslag* |
Övrigt* |
Totalt |
IFO Barn och unga |
8 |
1 |
20 |
29 |
IFO Vuxen (missbruk, sociala kontrakt, boendestöd) |
6 |
- |
3 |
9 |
Ekonomiskt bistånd |
46 |
33 |
9 |
88 |
Ordförandebeslut |
- |
- |
- |
0 |
Socialt utskott |
- |
- |
- |
0 |
Äldreomsorg |
63 |
- |
- |
63 |
Funktionsnedsättning |
10 |
1 |
- |
11 |
*Avslag innefattar även delavslag, vilket innebär att den enskilde får en del av insatsen som hen har ansökt om.
Avslag/delavslag kan bland annat bero på att den enskilde kan tillgodose sina behov eller få dem tillgodosedda på annat sätt, t.ex. av annan huvudman eller insats.
*Övrigt innefattar bland annat beslut om; att avsluta/inleda utredning/insats, överväganden om fortsatt vård/insats, m.m. För fullständig redovisning se bifogad sammanställning.
Bilagor
Sekretessärende - handlingar tillhandahålls under nämndsammanträdet. Endast tjänstgörande ledamöter deltar.
Socialnämnden har överlämnat sin beslutanderätt till utskott, förtroendevalda och tjänstepersoner i kommunen enligt socialnämndens antagna delegeringsordning 25 februari 2025, §21. Dessa beslut ska redovisas till socialnämnden. Redovisningen innebär inte att socialnämnden ska ompröva eller fastställa delegeringsbesluten. Däremot kan socialnämnden återkalla lämnad delegering.
En lista över beslut som fattats med stöd av delegeringsordningen under perioden 2025-03-01– 2025- 03-31 lämnas som beslutsunderlag.
Nedan presenteras en sammanfattning av antal beslut/ärenden i följande områden/ärendegrupper;
|
|
|
|
|
|
Bifall |
Avslag* |
Övrigt* |
Totalt |
IFO Barn och unga |
8 |
1 |
20 |
29 |
IFO Vuxen (missbruk, sociala kontrakt, boendestöd) |
6 |
- |
3 |
9 |
Ekonomiskt bistånd |
46 |
33 |
9 |
88 |
Ordförandebeslut |
- |
- |
- |
0 |
Socialt utskott |
- |
- |
- |
0 |
Äldreomsorg |
63 |
- |
- |
63 |
Funktionsnedsättning |
10 |
1 |
- |
11 |
*Avslag innefattar även delavslag, vilket innebär att den enskilde får en del av insatsen som hen har ansökt om.
Avslag/delavslag kan bland annat bero på att den enskilde kan tillgodose sina behov eller få dem tillgodosedda på annat sätt, t.ex. av annan huvudman eller insats.
*Övrigt innefattar bland annat beslut om; att avsluta/inleda utredning/insats, överväganden om fortsatt vård/insats, m.m. För fullständig redovisning se bifogad sammanställning.
Förslag till beslut
Socialnämnden godkänner redovisningen av delegeringsbeslut.
Beslutsgång
Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken.