Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop

  2.   2

    Val av protokollsjusterare

  3. Informationspunkt - inga handlingar. Föredragning endast på nämnd

  4. Den tilldelade ramen för socialnämnden är 227,3 mnkr.

    Kommunfullmäktige har beslutat om tre övergripande fokusområden med sammanlagt tre mål för socialnämnden att arbeta med under året. Därtill har ett uppdrag tilldelats socialnämnden.

    Socialnämnden har beslutat om två egna mål med fokus på att kvalitetssäkra det stöd, vård och omsorg som nämnden erbjuder invånarna i Bollebygds kommun.

    Barnkonsekvensanalys

    Barn som potentiellt kan påverkas av verksamhetsplanen och dess resultat har inte fått uttrycka sina åsikter eftersom beslut fattas på en strukturell nivå. Hänsyn är tagen till barns bästa i de enskilda ärenden som hanterats av Socialnämnden och inga åtgärder som har vidtagits med anledning av verksamhetsplanen strider mot barns bästa.

  5. Ersättning till familjehem bestäms utifrån prisbasbeloppet och riktlinjen behöver därför revideras då prisbasbeloppet ändrats från 57 300 kr för år 2024 till 58 800 kr för år 2025, vidare har procentsatsen ändrats från 1,6% för år 2024 till 3,5% för år 2025. Samtliga belopp har räknats upp till 2025 års ersättningsbelopp

     

    Vidare har riktlinjen tydliggjorts med ytterligare vägledning för handläggning av dessa ärenden utifrån SKR:s rekommendationer. Cirkulär; 24:48 Diarienr: SKR2024/01820

     

  6. Informationspunkt - inga handlingar. 

  7. Enligt 43 § punkt 2 lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) kan socialnämnden, ledamöter eller tjänstemän som nämnden förordnat begära handräckning från polismyndigheten för att genomföra beslut om vård eller omhändertagande enligt LVU.

    Socialnämnden eller någon ledamot eller tjänsteman som nämnden har utsett kan även begära handräckning från polismyndigheten enligt 8 kap. 7 § lag om placering av barn i skyddat boende för att genomföra beslut om skyddat boende enligt 3 kap.

    Att socialnämnden förordnar eller utser en ledamot eller tjänsteman innebär att nämnden lämnar befogenhet som annars ligger på nämnden. Det innebär att beslutet fattas vid sidan av nämnden och i nämndens namn. Beslutet ska anmälas vid nästa ordinarie sammanträde, det behandlas då som ett anmälningsärende.

    Polishandräckning är ett uttryck för myndigheternas befogenhet att allvarligt ingripa i enskildas privata sfär och ska därför användas med försiktighet. Antalet personer med förordnande att besluta om polishandräckning bör därför vara begränsat. I ovanstående förslag till beslut har det därför begränsats till ett fåtal personer i kommunen. Utöver kommunens representanter föreslås förordnanden även ges till tjänstemän på sociala jouren i Borås Stad då Bollebygd kommun enligt avtalet om social jour förbundit sig till att ge förordnande till personer som Borås Stad anger för att verksamheten ska fungera.

    Förvaltningen föreslår förändring av tidigare förordnande, beslutat 2024-09-24. Förvaltningen föreslår att tilläga befogenheter till två tjänstepersoner inom Individ- och familjeomsorgen, då de återkommande täcker för Barn och Unga.

  8.   8

    Yttrande av remissvar, principerna för hälso- och sjukvårdens utbud och lokalisering

  9. Informationspunkt - inga handlingar 

  10. Hemtjänsten har genomfört en pilotstudie i fjärrtillsyn under perioden 1 september 2024 till 30 november 2024. Personer med beslut om tillsyn ensligt Socialtjänstlagen 4 kap. 1 § hemtjänst har medverkat i projektet med syfte att minska risken att störa den enskilde på natten och skapa ökad självständighet.

     

    Kamerorna har tagit emot väl och varit uppskattade av flera som deltagit i pilotstudien. Det finns så klart faktorer som gör digital tillsyn mer eller minde lämplig i enskilda fall vilket bidrar till en mindre målgrupp. Utvärderingen visar på en positiv inställning till fjärrtillsyn och en ökad sömnkvalitet hos den enskilde och personalen har genom enkät svarat på att dom kan lägga tiden på andra prioriterade arbetsuppgifter.

     

    Fjärrtillsyn är ett nytt område när det kommer till att ge stöd och omsorg till den enskilde. För att få en tydligare måluppfyllelse och ökad efterfrågan föreslås att förvaltningen arbetar systematiskt med att sprida information och kunskap om fjärrtillsyn till brukarna i ordinärt boende

    Kostnader och nyttoeffekter

    Fjärrtillsyn innebär ingen kostnadsökning men ett mindre antal kameror i förvaltningen är kostnadsdrivande då nyttan slukas av den kostnad som är kopplad till avtalet. Effekten på ökad självständighet och bättre sömnkvalitet för den enskilde lever förvaltningen upp till vid första installationen

     

  11.   11

    Förvaltningen informerar

  12.   12

    Ledamöter informerar

  13.   13

    Meddelanden till socialnämnden

  14. Socialnämnden har överlämnat sin beslutanderätt till utskott, förtroendevalda och tjänstepersoner i kommunen enligt socialnämndens antagna delegeringsordning 20 maj 2024, §51. Dessa beslut ska redovisas till socialnämnden. Redovisningen innebär inte att socialnämnden ska ompröva eller fastställa delegeringsbesluten. Däremot kan socialnämnden återkalla lämnad delegering.

     

    En lista över beslut som fattats med stöd av delegeringsordningen under perioden 2024-12-01– 2024- 12-31 lämnas som beslutsunderlag. En sammanställning över beslut från sociala utskottets sammanträde(n) från föregående månad lämnas också.

     

    Nedan presenteras en sammanfattning av antal beslut/ärenden i följande områden/ärendegrupper;

     

    December 2024

     

     

     

     

    Bifall

    Avslag*

    Övrigt*

    Totalt

    IFO Barn och unga

    14

    -

    18

    32

    IFO Vuxen (missbruk, sociala kontrakt, boendestöd)

    5

    1

    5

    11

    Ekonomiskt bistånd

    42

    20

    6

    68

    Ordförandebeslut

    -

    -

    -

    0

    Socialt utskott

    3

    1

    8

    12

    Äldreomsorg

    71

    -

    -

    71

    Funktionsnedsättning 

    -

    -

    -

    0

     

     

    *Avslag innefattar även delavslag, vilket innebär att den enskilde får en del av insatsen som hen har ansökt om.

    Avslag/delavslag kan bland annat bero på att den enskilde kan tillgodose sina behov eller få dem tillgodosedda på annat sätt, t.ex. av annan huvudman eller insats.

     

    *Övrigt innefattar bland annat beslut om; att avsluta/inleda utredning/insats, överväganden om fortsatt vård/insats, m.m. För fullständig redovisning se bifogad sammanställning.

    Bilagor

  1. Integrationssamordnare Niklas Herneryd och Charlotte Jonsson presenterade verksamheten Integrationsenheten för nämnden. De informerade bland annat om kommunens flyktingmottagande och förutsättningar för integrationsarbete. Presentationen täckte även kommunens historiska mottag, beredskapsansvar för flyktingmottagande,  integrationssamordnarnas uppdrag och strategiska planering för 2025, samt påverkan från omvärlden och lokala förutsättningar liksom behov.

     

    Ledamöter och ersättare ges tillfälle att ställa frågor. Ordföranden tackar för informationen.

  2. Den tilldelade ramen för socialnämnden är 227,3 mnkr.

    Kommunfullmäktige har beslutat om tre övergripande fokusområden med sammanlagt tre mål för socialnämnden att arbeta med under året. Därtill har ett uppdrag tilldelats socialnämnden.

    Socialnämnden har beslutat om två egna mål med fokus på att kvalitetssäkra det stöd, vård och omsorg som nämnden erbjuder invånarna i Bollebygds kommun.

    Förslag till beslut
    Socialnämnden beslutar att fastställa verksamhetsplan och budget för 2025.

    Beslutsgång
    Ordföranden fråga om förslag till beslut kan antas och finner att så sker. 

    Bilagor

  3. Ersättning till familjehem bestäms utifrån prisbasbeloppet och riktlinjen behöver därför revideras då prisbasbeloppet ändrats från 57 300 kr för år 2024 till 58 800 kr för år 2025, vidare har procentsatsen ändrats från 1,6% för år 2024 till 3,5% för år 2025. Samtliga belopp har räknats upp till 2025 års ersättningsbelopp

     

    Vidare har riktlinjen tydliggjorts med ytterligare vägledning för handläggning av dessa ärenden utifrån SKR:s rekommendationer. Cirkulär; 24:48 Diarienr: SKR2024/01820

     

    Förlag till beslut
    Socialnämnden beslutar att anta den reviderade riktlinjen för ersättning till familjehem, daterad 2025-01-08, och ersätter då den tidigare versionen som antogs av nämnden 2024-01-16.

    Beslutsgång
    Ordföranden frågar om förslag till beslut kan antas och finner att så sker.

    Bilagor

  4. Joel Smedberg, Verksamhetschef IFO/FN, och Malin Hummel, Utvecklingsledare, informerar om den nya socialtjänstlagen. Bland annat nämner de att de tar stöd och hämtar information av andra kommuner genom att delta aktivt i olika nätverk gällande omställning inför nya socialtjänstlagen. Detta för att förbereda sig så gott som möjligt utifrån tillgänglig information. Arbetet inväntar nu proposition från regering för att kunna fortsätta processen. Nästa steg efter att propositionen kommit är att se över vad vi kan börja förbereda för att anpassa våra verksamheter inför nya lagen träder i kraft. Det arbetet handlar främst om administrativa delar såsom exempelvis delegation, riktlinjer, samt beslutsparagrafer.

     

    Ledamöter och ersättare ges tillfälle att ställa frågor. Ordföranden tackar för informationen.

  5. Enligt 43 § punkt 2 lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) kan socialnämnden, ledamöter eller tjänstemän som nämnden förordnat begära handräckning från polismyndigheten för att genomföra beslut om vård eller omhändertagande enligt LVU.

    Socialnämnden eller någon ledamot eller tjänsteman som nämnden har utsett kan även begära handräckning från polismyndigheten enligt 8 kap. 7 § lag om placering av barn i skyddat boende för att genomföra beslut om skyddat boende enligt 3 kap.

    Att socialnämnden förordnar eller utser en ledamot eller tjänsteman innebär att nämnden lämnar befogenhet som annars ligger på nämnden. Det innebär att beslutet fattas vid sidan av nämnden och i nämndens namn. Beslutet ska anmälas vid nästa ordinarie sammanträde, det behandlas då som ett anmälningsärende.

    Polishandräckning är ett uttryck för myndigheternas befogenhet att allvarligt ingripa i enskildas privata sfär och ska därför användas med försiktighet. Antalet personer med förordnande att besluta om polishandräckning bör därför vara begränsat. I ovanstående förslag till beslut har det därför begränsats till ett fåtal personer i kommunen. Utöver kommunens representanter föreslås förordnanden även ges till tjänstemän på sociala jouren i Borås Stad då Bollebygd kommun enligt avtalet om social jour förbundit sig till att ge förordnande till personer som Borås Stad anger för att verksamheten ska fungera.

    Förvaltningen föreslår förändring av tidigare förordnande, beslutat 2024-09-24. Förvaltningen föreslår att tilläga befogenheter till två tjänstepersoner inom Individ- och familjeomsorgen, då de återkommande täcker för Barn och Unga.

     

    Förslag till beslut
    Socialnämnden förordnar befogenheten att påkalla och återkalla handräckning enligt 43 § punkt 2 lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU, och 8 kap. 7 § lag (2024:79) om placering av barn i skyddat boende, till följande personer:

    Lars-Erik Olsson, ordförande socialnämnden
    Ewa-Maria Andorff-Ripa, vice ordförande sociala utskottet
    Tomas Bedö, ledamot sociala utskottet
    Joel Smedberg, verksamhetschef Individ- och familjeomsorg
    Daniella Bouyer- Lindén, enhetschef Individ- och familjeomsorg Barn och unga
    Visar Papraniku, enhetschef Individ- och familjeomsorg Vuxen
    Shaho Ghanbari, enhetschef Individ- och familjeomsorg Resurs
    Sibell Törnblom, socialsekreterare Individ- och familjeomsorg Barn och unga

    Sara Andersson, sociala jouren Borås Stad
    Rebecka Aspsjö, sociala jouren Borås Stad
    Tune Ikatti, sociala jouren Borås Stad
    Hanna Bäckman, sociala jouren Borås Stad
    Catarina Andersson, sociala jouren Borås Stad
    Moa Bresky, sociala jouren Borås Stad
    Malin Rölander, sociala jouren Borås Stad
    Malin Lundgren, sociala jouren Borås Stad
    Jenny Bergsten, sociala jouren Borås Stad
    Camilla Sannholm, sociala jouren Borås Stad
    Marie-Louise Olsson, sociala jouren Borås Stad
    Anna Nilsson, sociala jouren Borås Stad
    Josephine Apelqvist, sociala jouren Borås Stad
    Linda Josefsson, sociala jouren Borås Stad
    Sara Karpefors, sociala jouren Borås Stad
    Christina Johansson Törngren, sociala jouren Borås Stad
     

  6. Rickard Olsson, Förvaltningschef, informerar om remissvar gällande "Reviderade principer för hälso- och sjukvårdens utbud och lokalisering i Västra Götaland". Kommunerna kan lämna yttrande innan ärendet bereds och fastställs.

    Principerna inkluderar:

    • Minst en vårdcentral per kommun.

    • Egenvård först, digital vård i andra hand, fysiskt när nödvändigt.

    • Resurseffektiv vård med balans mellan fasta och mobila resurser.

    • Koncentration av vård som behövs sällan för att säkra kvalitet och kompetens.

    Socialnämnden har inga kommentarer på remissen och svarar detta till Strategiska hälso- och sjukvårdsnämnden

     

    Bilagor

  7. Kristina Sunebrand, Folkhälsostrateg, informerade om verksamhetsplanen för lokalt folkhälsoarbete i Bollebygds kommun 2025. Samverkansavtalen med DRNS för åren 2020-2025 och tillsvidare omfattar folkhälsotjänster och finansiering. Planen utgår från internationella, nationella, regionala och lokala styrande dokument och prioriteringar. Hälsoläget i Bollebygd beskrevs med fokus på socioekonomiska faktorer, hälsoskillnader mellan grupper, och utmaningar som ANDTS och ungas psykiska hälsa. Verksamhetsplanen prioriterar insatser för barn, unga och äldre samt främjande av en hälsofrämjande livsmiljö och folkhälsoinsatser.

     

    Ledamöter och ersättare ges tillfälle att ställa frågor. Ordföranden tackar för informationen.

  8. Hemtjänsten har genomfört en pilotstudie i fjärrtillsyn under perioden 1 september 2024 till 30 november 2024. Personer med beslut om tillsyn ensligt Socialtjänstlagen 4 kap. 1 § hemtjänst har medverkat i projektet med syfte att minska risken att störa den enskilde på natten och skapa ökad självständighet.

     

    Kamerorna har tagit emot väl och varit uppskattade av flera som deltagit i pilotstudien. Det finns så klart faktorer som gör digital tillsyn mer eller minde lämplig i enskilda fall vilket bidrar till en mindre målgrupp. Utvärderingen visar på en positiv inställning till fjärrtillsyn och en ökad sömnkvalitet hos den enskilde och personalen har genom enkät svarat på att dom kan lägga tiden på andra prioriterade arbetsuppgifter.

     

    Fjärrtillsyn är ett nytt område när det kommer till att ge stöd och omsorg till den enskilde. För att få en tydligare måluppfyllelse och ökad efterfrågan föreslås att förvaltningen arbetar systematiskt med att sprida information och kunskap om fjärrtillsyn till brukarna i ordinärt boende

     

    Kostnader och nyttoeffekter

    Fjärrtillsyn innebär ingen kostnadsökning men ett mindre antal kameror i förvaltningen är kostnadsdrivande då nyttan slukas av den kostnad som är kopplad till avtalet. Effekten på ökad självständighet och bättre sömnkvalitet för den enskilde lever förvaltningen upp till vid första installationen

     

    Förslag till beslut

    Socialnämnden noterar informationen till protokollet.

     

    Bilagor

  9. Rickard Olsson, Förvaltningschef informerar om följande:

     

    Handlingsplan för budget i balans 2025 och planår 2026

    Socialnämnden behöver minska sina kostnader med 6,3 mnkr de kommande två åren. Förvaltningen arbetar med en handlingsplan som kommer gå upp till socialnämnden för beslut i maj.

     

    Vattenhändelsen i Olsfors och Hultafors

    Totalt berördes ett 20 tal brukare som behövde stöd med leverans av vatten samt extra stöd vid basal omvårdnad. Under hela perioden behöll verksamheten ordinarie ambitionsnivå.

     

    Jul och nyår i verksamheterna

    Helgerna var mer ansträngd än tidigare i år pga hög sjukfrånvaro. Samtidigt många tomma lägenheter inom särskilt boende och lägre volymer än hemtjänsten som underlättade när verksamheterna gick kort.

     

    Jul i gemenskap

    67 anmälda, 55 deltagare. Evenemanget var uppskattat.

     

    Information om ekonom

    Mia övergår till TSF när ny ekonom är på plats, förhoppningen är att ny ekonom är på plats innan sommaren.

     

    Risk- och väsentlighetsanalys

    Nämnden fattade beslut om att nämndens workshop kommer att hållas den 14 oktober kl. 13:00-17:00.

  10. Ingen information lämnades under denna punkt.

  11. Ärendet med tillhörande handlingar tas upp på socialnämndens nästa sammanträde då det uppstått vissa tekniska svårigheter och en handling i ärendet inte kunnat öppnas och läsas i sammanträdesportalen Meetings plus.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.